Ingezonden persbericht

Het Studium Generale van de KUB presenteert het programma Popmuziek, Marketing, media en muze.

In samenwerking met Popcentrum 013, Fontys Rockacademie, departement Vrijetijdwetenschappen van de KUB en studievereniging Prioritijd

Donderdag 6 september 13.00 - 15.15 uur zaal YZ 1

toegang is vrij

inleidingen, discussie, live muziek, videoclips

dagvoorzitter: Jan Douwe Kroeske (presentator van radio- en tv-programma's)

inleidingen:

Lutgard Mutsaers (Popmuziek-wetenschapper, voorzitter Int. Association Study Popular Music)

Nico Heemelaar (muziekrecensent Algemeen Dagblad)

forumdiscussie:

bovenstaande sprekers worden aangevuld met:

Florent Luyckx (general manager Zomba, platenmaatschappij van jonge sterren als K-otic)

Jerney Kaagman (Conamus, ex-zangeres Earth and Fire)

Ton Engels (docent songwriting Fontys Rockacademie)

live muziek door

studenten Fontys Rockacademie

Door het supersnelle succes van K-otic schudt de wereld van de popmuziek op haar grondvesten. Hoe is het mogelijk dat een nieuwe groep met onervaren muzikanten zo snel de top kan bereiken? De debuutsingle Damn I think I love you en inmiddels ook het eerste album Bulletproof kwamen allebei binnen op nummer 1 in de hitlijsten.

Voor de verklaring wijzen sommigen met hun vinger naar de marketingsector. Een van hen is René Boomkens, hoogleraar Popmuziek Universiteit van Amsterdam.

Hij stelde in het Brabants Dagblad van 12 mei 2001 dat de marketingstrategieën in de popcultuur wel erg invloedrijk en manipulatief moeten zijn, als een plaatje van K-otic (de band die 'gemaakt' is via het programma Starmaker zomaar uit het niets op de eerste plaats in de hitlijsten kan komen.

Nou is het maar de vraag wat de waarde van hitlijsten tegenwoordig nog is.

Maar toch snijdt Boomkens een belangrijk punt aan voor iedereen die popmuziek een warm hart toedraagt. Het gevaar is inderdaad niet denkbeeldig dat de spontane creativiteit onder jonge muzikanten het onderspit gaat delven tegenover de prefab-popbands en de formule-muziek van de commercie.

Voldoende aanleiding voor een discussie met voor-en tegenstanders van de K-otic aanpak.

Studium Generale zet zich in voor academische vorming op de universiteit.

De programma's van Studium Generale zijn gratis en voor iedereen vrij toegankelijk, tenzij anders vermeld.

Deel: ' Programma 'Popmuziek, marketing, media en muze' KUB Tilburg '




Lees ook