Ingezonden persbericht

Omringdijkbankjes, nieuwe Kanjers en fietsroute-app!

Programma Westfriese Omringdijk opent seizoen 2012

Alkmaar 2 april

Samen met ondernemers en andere samenwerkingspartners heeft programma Westfriese Omringdijk op woensdag 28 maart het startsein gegeven voor het derde seizoen van dit bijzondere regiopromotieprogramma. Dit programma zet zich in om Westfriesland als de cultuurtoeristische bestemming van Noord-Holland te promoten. Op de druk bezochte avond in Cinema Oostereiland in Hoorn werden de nieuwe promotiemiddelen, de Omringdijkbankjes, de nieuwe Kanjers van de dijk en de fietsroute-app gepresenteerd.

Omringdijkbankje
Om de monumentale dijk ook fysiek beter zichtbaar te maken zijn er in opdracht van provincie Noord-Holland bankjes ontworpen. Elvira Sweet, gedeputeerde Cultuur van de provincie Noord-Holland, overhandigde tijdens de seizoensopening twee bankjes aan Peter Westenberg, wethouder Kunst en Cultuur van de gemeente Hoorn. De bankjes zijn gelijk geplaatst bij stadsschouwburg het Park in Hoorn. De bankjes zijn ontworpen door vormgever René Knip, die al vanaf het begin af aan betrokken is bij het programma Westfriese Omringdijk. Voor dit programma heeft hij onder andere het logo en het lettertype ontworpen. Willem Messchaert van het Hoogheemraadschap heeft de bankjes voorzien van unieke teksten die horen bij de locatie. Op een van de bankjes in Hoorn staat bijvorbeeld de tekst: 'Groote waal en kleine waal -- aan het Hoornse Hop - niet de rivier, een zee ramde de dijk aann gort - de Huizenzee bejubelt inbraak vanwege watergod.'Latter dit jaar worden er ook op andere plaatsen aan de mo numentale dijk bankjes geplaatst.

6 nieuwe Kanjers van de dijk
Maak kennis met de 6 nieuwe Kanjers van de dijk: Villavakantiepark IJsselhof, Campingpark de Bongerd, Boerderij de Schapenstreek, het Zuiderzeemuseum, Turf grand café en Cinema Oostereiland. In 2011 presenteerde het programma Westfriese Omringdijk het onderdeel Kanjers van de dijk: ambassadeurs van Westfriesland behorend bij unieke locaties rond de dijk. Bij deze locaties kunnen bezoekers terecht voor meer informatie over de dijk en het programma, maar ook voor een lekkere kop koffie, om te overnachten, of om een Westfries product te proeven. In de vernieuwde brochure en op www.westfrieseomringdijk.nl zijn alle 26 Kanjers te vinden.

Fietsroute-app
Binnenkort verwacht: de fietsroute-app 'Westfriese Omringdijk - Hoorn e.o.'. Het programma Westfriese Omrringdijk gaat met zijn tijd mee en ontwikkelde een fietsroute-app. Deze I-tour 360 app is te downloaden op een smartphone en navigeert de fietser langs musea, historische plekken, Kanjers van de dijk, stolpboerderijen, groene weides en nog veel meer. Onderweg geeft de app aanvullende informatie in de vorm van teksten, afbeeldingen, foto's, video's en verhalen. Op de seizoensopening werd alvast een 'sneak preview' van de app gegeven. De eerste van de in totaal vier routes is vanaf medio april te downloaden in de App Store en Google Play.

Kijk voor meer informatie over het programma Westfriese Omringdijk op www.westfrieseomringdijk.nl

Samenwerkingsverband
De Westfriese Omringdijk is een samenwerkingsprogramma van Cultuurcompagnie Noord-Holland en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. Gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Harenkarspel, Heerhugowaard, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Hollands Kroon, Opmeer, Schagen en Stede Broec, provincie Noord-Holland, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de Rabobank Hoorn-Midden Westfriesland slaan meerjarig de handen ineen om de Westfriese Omringdijk als cultuurtoeristische bestemming van Noord-Holland te promoten. De dijk vormt het podium voor verschillende culturele en toeristische initiatieven. Samen dragen deze partijen bij aan het behoud en de toegankelijkheid van dit cultuurhistorisch monument.

--------------------Einde bericht----------------------------

Deel: ' Programma Westfriese Omringdijk opent seizoen 2012 '