Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Dienst Communicatie, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 1 september 1999

Dienst Communicatie

Do 9 september 1999, 13.30 uur: promotie mw. drs. S.A. Rutjes

Promotie op het gebied van de Natuurwetenschappen

* Titel proefschrift: Ins and outs of the autoantigenic Ro ribonucleoprotein complex

* Promotor: dhr. prof. dr. W.J. van Venrooij
* Copromotor: dhr. dr. G.J.M. Pruijn

* Handelseditie: geen

* Woonplaats: Nijmegen

Ro ribonucleoprotein partikels (RNP's) zijn complexen, die opgebouwd zijn uit RNA (nucleinezuur) en eiwitten. In sera van patiënten met auto-immuunziekten, een ziekte of weefselschade die optreedt door een auto-immuunproces, komen auto-antilichamen tegen Ro RNP's regelmatig voor. Voorbeelden van deze ziekten zijn systemische lupus erythematosus, een ontstekingsachtige ziekte van onder andere huid, gewrichten en hart, en het Sjorgren's syndroom. De auto-antilichamen blijken belangrijke diagnostische markers voor deze ziekten te zijn en zijn bovendien waardevolle middelen om het Ro RNP complex nader te bestuderen. De functie van Ro RNP's is nog steeds onbekend, ondanks de groeiende hoeveelheid data waaruit blijkt dat de meeste componenten sterk geconserveerd zijn en in alle soorten cellen tot uitdrukking komen. Dit onderzoek beschrijft onder meer het ontstaan van auto-antistoffen tegen Ro RNP's complexen in auto-immuunpatiënten.

Deel: ' Promotie Auto-antistoffen tegen Ro RNP's complexen '