Wageningen Universiteit

wo 26-04-00
CONSUMENT VINDT LIGHT-PRODUCTEN NET ZO LEKKER


tijd:16:00 uur
adres: Aula, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
onderwerp: Promotie mw. ir. E.H. Zandstra, Wageningen
titel:Preference and satiety. Short- and long-term studies on food acceptance, appetite control and food intake
promotor(en): prof.dr. W.A. van Staveren (voeding van de oudere mens) (co)promotor(en): dr.ir. C. de Graaf (humane voeding en epidemiologie)
informatie: Stafafdeling Communicatie, Heleen Kamminga, tel. 0317-482846
De aangenaamheid van een voedingsmiddel kan na herhaalde consumptie toe- of afnemen. Dat hangt onder andere af de smaak, de geur, de variatie en de context waarin het voedingsmiddel gegeten wordt. Het energiegehalte van voedingmiddelen is nauwelijks van invloed op de voedselacceptatie op de lange termijn. Dat betekent dat volwassenen geen voorkeur ontwikkelen voor de smaak van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet en of koolhydraten. Voedingsmiddelen met weinig energie-inhoud, met in het begin een goede acceptatie, kunnen op de lange termijn geaccepteerd blijven en zelfs in acceptatie toenemen. Deze laag-energetische voedingsmiddelen kunnen op die manier de energie-inname van de consument helpen verlagen. Het onderzoek van Liesbeth Zandsta maakt deel uit van het EU-project 'Understanding and improving the selection and acceptance of food for health promotion'.

Deel: ' Promotie Consument vindt light-producten net zo lekker '




Lees ook