Landbouwuniversiteit Wageningen

*vr 26-02-99 INDONESIË SUCCESVOLLER IN GEÏNTEGREERDE PLAAGBESTRIJDING DAN BUREN

tijd 16:00 uur

onderwerp promotie ir. J.H.M. Oudejans, Baarn
titel Studies on IPM policy in SE Asia; two centuries of plant protection in Indonesia, Malaysia and Thailandpromotor(en): prof.dr. J.C. Zadoks (ecologische fytopathologie)
informatie afd. voorlichting en pr, Gert van Maanen, tel. 0317-485003

Jan Oudejans beschrijft in zijn onderzoek de geschiedenis en de resultaten van de geïntegreerde bestrijding van plagen in Indonesië, Maleisië en Thailand. De plantagehouders in die landen gebruikten in de vorige eeuw al allerlei vormen van geïntegreerde landbouwmethoden om ziekten en plagen te bestrijden, zoals selectie en veredeling, verschillende plantvormen, klonale vermeerdering en enting. Pas na de Tweede Wereldoorlog werden chemische bestrijdingsmiddelen op grote schaal toegepast. Deze bestrijdingsmiddelen lieten ziekten en plagen verdwijnen, maar kunnen gezondheid en milieu beschadigen. Vandaar dat vanaf de jaren zeventig allerlei organisaties in Indonesië, Thailand en Maleisië geïntegreerde landbouwmethoden bevorderen. Van deze inspanningen is tot nu toe alleen in Indonesië resultaat te zien. Volgens Oudejans moeten de organisaties samenwerken met de bestrijdingsmiddelenindustrie om nieuwe nauwelijks giftige pesticiden te ontwikkelen, die in de geïntegreerde landbouw toegepast kunnen worden.

Deel: ' Promotie Indonesie succesvoller plaagbestrijder dan buren '