Universiteit Maastricht

Innovatiemanagement, mkb

Promotie drs. J.W.C.M. Cobbenhagen
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde Managing innovation at the company level

Promotor: Prof.dr. J.F. den Hertog
24 september, 14.00 uur, aula Minderbroedersberg 4-6

Jan Cobbenhagen heeft voor zijn onderzoek het management van innovatie in middelgrote bedrijven tegen het licht gehouden. Innovatie wordt opgevat als een wielerronde: op welke manier onderscheiden de koplopers (succesvol innoverende bedrijven) zich van het peloton (bedrijven die qua innovatief succes tot het gemiddelde van de branche behoren)? Uniek is dat het onderzoek zich daarbij richt op niet-sector-specifieke succesfactoren op bedrijfsniveau Hiertoe zijn 63 bedrijven uit 35 industriële en dienstverlenende sectoren intensief bestudeerd. Het onderzoek laat zien dat innovatief succes gebaseerd is op een combinatie van technologische, marketing en organisatorische competenties. Die combinatie komt het beste tot ontwikkeling in een sterke stroomsgewijze organisatie. Opmerkelijk is dat de inhoud van deze boodschap dwars door een zo grote verscheidenheid aan branches en bedrijven consistent blijft. Het onderzoek is in belangrijke mate gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken.

Deel: ' Promotie Innovatiemanagement in het mkb '