Universiteit van Amsterdam




Persbericht 15 februari 2000

Een veiling is de meest efficiënte methode voor de overheid om de frequenties uit het elektromagnetisch spectrum te verdelen. Deze frequenties worden gebruikt voor draadloze communicatie, zoals mobiele telefonie. In tegenstelling tot wat telecombedrijven en andere aanbieders vaak denken, is er geen sprake van een prijsopdrijvend effect bij dit soort verdelingen. Dit is een van de conclusies uit het proefschrift van juriste en econome Maartje Verberne, waarin zij de juridische en economische aspecten van de frequentieverdeling onderzoekt. Het proefschrift is getiteld Verdeling van het spectrum. Verberne promoveert vrijdag 18 februari om 10.00 uur in de Aula van de Universiteit van Amsterdam, Singel 411.

De vrees voor te hoge veilingprijzen vloeit voort uit de zogeheten winner's curse. Deze curse is het resultaat van een te hoge inschatting van de waarde van het geveilde goed, in dit geval het spectrum van de communicatiefrequenties. De winnaar is in dit geval degene die de waarde het meest overschat. Echter, de kopende partijen kunnen het risico op overschatting incalculeren in het uit te brengen bod, met als gevolg dat de opbrengst van de veiling eerder wordt gedrukt dan overschat.

De overheid heeft haar beleid voor de verdeling van frequenties gewijzigd. Op basis van de nieuwe Telecommunicatiewet worden de frequenties voor commercieel gebruik in beginsel geveild. De eerste frequentieveiling in 1998 heeft de overheid 1,8 miljard gulden opgeleverd. Met deze veiling zijn er drie nieuwe aanbieders voor mobiele telecommunicatie bijgekomen: Ben, Dutchtone en Telfort, naast de zittende aanbieders KPN en Libertel. Voor het komende jaar is een groot aantal nieuwe veilingen gepland, onder andere voor het telecommunicatiesysteem UMTS, de Wireless Local Loop en de (digitale) omroep. Het is de verwachting dat bij deze veilingen weer zeer forse bedragen zullen worden geboden op de beschikbare vergunningen.

Deel: ' Promotie Kritiek op veilen van frequenties ongegrond '




Lees ook