Universiteit van Utrecht

14.45 uur Geneeskunde

Unruptured intracranial aneurysms in relatives of patientswith subarachmoid haemorrhage: screening and treatment.

Mw.drs. T.W.M. Raaymakers (Utrecht)

Promotor: Prof.dr. J. van Gijn

Co-promotor: Dr. G.J.E. Rinkel

Een subarachnoïdale bloeding (tussen de hersenvliezen) is een ernstige aandoening die ontstaat door het knappen van een aneurysma (zwakke plek, uitstulping in een hersenbloedvat). Eerstegraads familieleden van patiënten met deze bloeding hebben een drie tot zeven maal verhoogd risico op dezelfde aandoening. Met een magneetscan (MRA) is het mogelijk om op een ongevaarlijke manier na te gaan of familieleden een aneurysma hebben. In haar proefschrift onderzocht Raaymakers of het zinvol is eerstegraads familieleden te screenen en te behandelen. In totaal werden ruim 600 familieleden uit 160 families onderzocht met MRA. Van hen hadden 25 (4 procent) aneurysmata; 19 daarvan werden geopereerd. Bovendien werd een systematisch overzicht gemaakt van alle literatuur over het risico van preventieve operatie van aneurysmata. Met behulp van een besliskundige analyse werd de winst berekend van het opsporen en behandelen. De geopereerde familieleden leven naar verwachting gemiddeld 2,5 jaar langer maar ‘betalen’ deze levenswinst met gemiddeld 19 jaar gezondheidsklachten als gevolg van de operatie. Raaymakers concludeert dan ook dat sreening en behandeling bij familieleden niet zinvol is, als er slechts één familielid een subarachnoïdale bloeding heeft gehad.

Voorlichters Universiteit Utrecht

Mediavoorlichters Universiteit Utrecht:

dr. Joop Kessels, woordvoerder College van Bestuur

drs. Laurien Timmermans

Johan Vlasblom

Tel: (030) 253 3550 of 253 2572

(via nummer (030) 253 3550 kunnen journalisten voor urgente vragen ook na kantoortijd de voorlichters van de Universiteit Utrecht bereiken)

Communicatie Service Centrum
Heidelberglaan 8