Rijksuniversiteit Groningen

Roddelen komt samenwerking niet ten goede

Een nieuwe trend in het bedrijfsleven is meer te werken in teamverband, binnen een 'platte' organisatiestructuur. Sociale controle en controlemaatregelen zijn hierin een belangrijk middel om conflicten op het werk op te lossen en toezicht te houden op de prestaties van collega's. Dat gebeurt bijvoorbeeld door een collega op een fout wijzen, handelend op te treden, te overleggen, maar ook door te roddelen. Wittek onderzocht hoe en wanneer dit soort informele controlemaatregelen effectief zijn. Hiervoor deed hij onderzoek in een Duitse papierfabriek en in vijf Nederlandse bedrijven. Het resultaat toont aan dat actief sociaal controlegedrag vooral voorkomt bij vrouwelijke werknemers en bij werknemers die veel 'bondgenoten' hebben. Ook blijkt dat roddel meestal negatieve gevolgen heeft voor het onderhouden van stabiele samenwerkingsrelaties. Teams waarin de informele sociale controle goed werkt, presteren vaak heel goed. Maar als het informele controlesysteem faalt, worden fouten soms niet gecorrigeerd en kan de productie van het bedrijf omlaag gaan.

Rafael Wittek (Würzburg, 1965) studeerde culturele antropologie en sociologie aan de Universiteit van Tübingen en doceerde aan de Universiteit van Cornell (USA) en de Universiteit van Erlangen-Nürnberg. Het promotieonderzoek verrichtte hij bij de Onderzoekschool Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology (ICS) van de RUG. Wittek werkt er nu als postdoc onderzoeker.

Datum en tijd

donderdag 9 september 1999, 16.00 uur

Promovendus

R.P.M. Wittek, tel. (050)363 62 82, e-mail r.p.m.wittek@ppsw.rug.nl, fax (050)363 62 27 (werk)