Vereniging Milieudefensie

Protest Milieudefensie tegen convenant A4 Midden-Delfland

Amsterdam, 2 september 2010 - Milieudefensie demonstreert vanmiddag met omwonenden tegen de manier waarop verkeersminister Camiel Eurlings de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Schiedam en Vlaardingen heeft gekneveld over de A4 Midden-Delfland. De gemeenten hebben eieren voor hun geld gekozen nu Eurlings met de Spoedwet hun recht heeft ontnomen om bij de rechter te protesteren tegen deze nieuwe snelweg, die leidt tot meer uitlaatgassen voor burgers en een belangrijk natuurgebied doorsnijdt.

Omdat Eurlings de gang naar de rechter heeft geblokkeerd, hebben de gemeenten besloten om met een aantal toezeggingen van de verkeersminister in te stemmen als 'wisselgeld'. Het gaat onder andere om nieuwe fietsroutes door het natuurgebied dat de A4 zal doorkruisen. Donderdagmiddag ondertekenen Eurlings en de gemeenten een convenant waarin de steden de toezeggingen worden beloofd. Overigens hebben de gemeenteraden zich nog niet over het convenant gebogen.

Nieuwe knelpunten
Samen met bewoners en lokale natuur- en milieuorganisaties keert Milieudefensie zich tegen de politiek van Eurlings. De nieuwe A4 Midden-Delfland zal bovendien geen oplossing bieden voor de verkeersproblemen in de regio, zo blijkt ook uit rapporten van onafhankelijke onderzoeksbureaus als DHV en Goudappel Coffeng. De onderzoekers verwachten dat de nieuwe weg extra verkeer zal aantrekken waardoor vrachtverkeer en bewoners nog langer in de file moeten staan bij bestaande knelpunten als het Kethelplein in Vlaardingen, de Beneluxtunnel en bij Ypenburg. "Weer nieuw asfalt betekent een verdere groei van het verkeer en dus weer nieuwe knelpunten", zegt directeur Hans Berkhuizen van Milieudefensie.

De nieuwe snelweg wordt een Noordelijke ontsluiting van de Rotterdamse haven, is de hoop van ondernemersorganisatie VNO-NCW. Ook verkeersdeskundigen verwachten dat vooral vrachtwagens over het tracé gaan rijden. Hoewel Eurlings in het convenant belooft om extra geluidsschermen aan te leggen, zullen bewoners aan de A4 Midden-Delfland wel de uitlaatgassen moeten inademen. Dat terwijl mensen in Schiedam en Vlaardingen nu al veel te lijden hebben van de industriegassen uit de haven. Daardoor gaan zij nu al een jaar eerder dood dan gemiddeld in Nederland. Ook de schade voor de natuur is enorm. De A4 Midden-Delfland doorkruist een natuur- en recreatiegebied dat onderdeel is van de ecologische hoofdstructuur.

Milieudefensie houdt met bewoners en de Milieufederatie Zuid-Holland, Stichting Stop R19/A4 en KNNV afdeling Delfland een protestactie tegen de aanleg van de A4 Midden-Delfland tijdens de ondertekening van het convenant tussen Eurlings en de vier gemeenten. De plannen voor aanleg van de A4-Midden-Delfland en het verzet daartegen van Milieudefensie, andere organisaties omwonenden en bestaan al heel lang:

www1.milieudefensie.nl/verkeer/activiteiten/asfaltplannen/a4noway.htm

Wat: Protest Milieudefensie en omwonenden tegen A4 Midden-Delfland Waar: Het zandlichaam nabij de Brederoweg in Schiedam Wanneer: donderdag 2 september van 14:00 tot 16:00 uur

Deel: ' Protest Milieudefensie tegen convenant A4 Midden-Delfland '