Bond tegen het Vloeken

Bond protesteerde tegen godslasteringen

Redacteurs, reclame- en programmamakers vergeten het nogal eens: Vloeken is godonterend, kwetsend en onfatsoenlijk. De Bond trekt regelmatig aan de bel als ze over de schreef gaan.

Een greep uit de protesten van 1999:

* Het Algemeen Dagblad gebruikte bijbelse beeldspraak in de koppen van het sportkatern. De chef van de sportredactie zegde toe in het vervolg zorgvuldiger te zijn bij het maken van koppen.
* Net 5 werd gevraagd de animatieserie South Parc niet op de buis te brengen. De serie staat stijf van de vloeken, scheldpartijen en schunnige woorden. Net 5 liet echter weten verheugd te zijn over de aankoop.

* De Bond liet tot tweemaal toe een protest horen tegen het veelvuldige gebruik van vloeken in de Nederlandse dramaserie Westenwind op RTL 4. Na de tweede keer ontvingen we een positieve reactie van de projectleider: "Wellicht is het een idee om een aantal affiches bij de Westenwind-Studio's te laten bezorgen. Ik ben ervan overtuigd dat ook de acteurs en regisseurs er geen moeite mee zullen hebben om de vloeken achterwege te laten. Daar moeten ze alleen wel af en toe aan worden herinnerd."
* Een reclame van Iglo-Ola BV beeldde de zondeval uit om een Magnum-ijsje aan te prijzen. De Bond protesteerde hiertegen. Iglo-Ola bleek niet bereid de commercial van het scherm te halen.
* Sky Radio zond een radiocommercial uit voor de soapserie Goudkust met vloeken erin. Na vragen van de Bond meldde de zender dat Sky Radio inmiddels was gestopt met het uitzenden van de commercial. Dit vanwege alle klachten over de bewuste radioreclame.
* De supportersvereniging FC Utrecht nam afscheid van speler Michael Mols. Op een spandoek stond te tekst: Jezus heeft sproeten. Mols werd zo tot een goddelijke persoon gemaakt. Volgens de Bond is dit onterend voor Gods Zoon en onnodig kwetsend voor christenen.
Bond dient klacht in tegen VPRO

De Bond tegen het vloeken diende een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek (RvJ) tegen de VPRO. De klacht betrof de onjournalistieke handelwijze waarop een uiterst grove en godslasterlijke uitzending van het programma Waskracht tot stand kwam. Het gaat om de uitzending van 31 augustus 1999.
In de bewuste uitzending bezoekt VPRO-medewerker Muntz onder valse voorwendselen en met een verborgen camera shows van Amerikaanse televisiedominees. Hij steekt de draak met deze dominees. Bovendien haalt hij God en het Evangelie door het slijk. Zo staat Muntz bijvoorbeeld te schreeuwen voor een eenbenige bedelaar: 'In de Naam van Jezus, wordt gezond'. Stuitend was ook dat hij een dominee de verdoemenisvloek liet uitspreken, terwijl hij de nietsvermoedende evangelist wijsmaakte dat deze zo God prees. Op grove manier worden God en het christelijke geloof in het programma belachelijk gemaakt. Deze handelwijze overschrijdt de journalistieke grenzen. Ook getuigt het van een gebrek aan respect voor godsdienst en geloof, volgens de Bond.

De Bond protesteerde eerst bij de VPRO over het uiterst blasfemische karakter van deze uitzending. De hoofdredacteur van de televisie liet weten geen spijt te hebben. Het VPRO-bestuur reageerde niet.

Daarom heeft de Bond een klacht ingediend bij de RvJ. Deze organisatie kan het gedrag van journalisten publiekelijk veroordelen. Op dit moment behandelt de RvJ onze klacht. Op 7 april vindt de zitting plaats.

Moslims veroordelen toneelstuk over Jezus

Het toneelstuk 'Corpus Christi' (Lichaam van Christus), zorgde onlangs voor hevige beroering in de Engelse moslimwereld. In het omstreden stuk wordt Jezus neergezet als een homoseksueel, die aan het kruis sterft als 'de koning der homo's'.
Sjeik Omar Bakri Mohammed sprak een fatwa (doodvonnis) uit tegen Terrence McNally, de schrijver van het toneelstuk. Want volgens de islamitische gewoonte volgt de doodstraf op belediging van Allah of zijn profeten. Jezus is voor moslims een belangrijke profeet.
Hetzelfde toneelstuk werd in maart in Duitsland opgevoerd. Ook hier kon het rekenen op felle protesten van christenen en moslims.

Satan
Toch is in de koran geen expliciet geschreven verbod op vloeken en lasteren te vinden, zoals in de Tien Geboden wel te lezen valt. Volgens de moslimse internetsite Islam Webring is er echter genoeg bewijs dat de Islam vloeken en lasteren verbiedt. Volgens overleveringen zei Mohammed: 'Een gelovige beschimpt niet, noch vloekt, is niet onfatsoenlijk en scheldt niet.' De Islam Webring meldt hierover verder: 'Lasteren en vloeken is het werk van satan. Hij probeert tweedracht te zaaien tussen mensen'. Leerlingen spreken elkaar aan op taalgebruik:
'Je hebt toch een tandenborstel, gebruik je die niet?'
'Leerlingen hebben de gewoonte om woorden te gebruiken die niet door de beugel kunnen', zegt E.J. de Moulin, sector-directeur onderbouw van het christelijke Koningin Wilhelmina College in Culemborg. 'Er moest een bewustwordingsproces komen. Ze moeten schrikken van hun eigen woorden. Zo van: 'Dat kan ik eigenlijk niet zeggen'!'

Met een actie vraagt het Wilhelmina College aandacht voor het taalgebruik van de leerlingen. 14 februari, Valentijnsdag, werd het startsein gegeven. 'Met Valentijnsdag geef je elkaar bloemen of kaarten en zeg je mooie woorden tegen elkaar. Het tegenovergestelde daarvan is wel als je woorden gebruikt die iemand kwetsen of beledigen', aldus De Moulin. Een goed moment dus om stil te staan vloeken en ruwe taal.

De leerlingen kregen een enquête voorgelegd met vragen over vloeken en ruwe taal. 'Gebruik je het zelf?' en 'Zeg je er iets van als iemand grove taal gebruikt? De enquêtes moeten begin april verwerkt zijn. Dan bespreken docenten in de brugklassen het fenomeen vloeken en ruwe taal opnieuw. Om de leerlingen op hun woorden te laten letten, kregen ze twee cadeautjes: een button en de inmiddels bekende tandenborstel van de Bond tegen het vloeken, met de tekst: 'Poets je taal'.

Verbazing
De actie wekt bij sommige leerlingen verbazing. Want 'iedereen mag zelf weten wat hij zegt'. Maar anderen zien er het nut wel van in. De ludieke tandenborstelactie roept in ieder geval reacties op. Als iemand een lelijk woord laat vallen, zeggen mede-leerlingen: 'Je hebt toch een tandenborstel, gebruik je die niet?'

De toenemende taalverruwing is een probleem in de hele maatschappij. Maar vooral de schoolgaande pubers maken er gedurig een potje van. Ruwe taal is immers een middel om je af te zetten tegen ouders en docenten? Daarnaast werkt het gebruik van 'turbotaal' samenbindend. Een voorbeeld van De Moulin illustreert dit. 'Ik hoorde een jongetje in de gang zeggen: 'Dat k..wijf'.
Ik vroeg: 'Over wie heb je het?'
'Over mevrouw die en die'

- 'En hoe noemde je haar?'
Toen durfde hij het niet meer te zeggen. Hij voelde wel aan dat dat niet kon. Maar met zijn vriendjes erbij, durfde hij het wel.' nieuws over de bond

LCJ sluit actie Samen staan voor Zijn Naam' af

Bond tegen het vloeken ontvangt meer dan een ton Op de kop af
101.246,- heeft de landelijke actie van de christelijke gereformeerde jeugdverenigingen (LCJ) opgebracht. Nooit eerder ontving de Bond tegen het vloeken zo'n vorstelijk bedrag uit een actie. Van dit geld wil de Bond een scholenwerker aanstellen om de taalverruwing onder jongeren een halt toe te roepen.

Zo'n achthonderd jongeren sloten in oktober de actie Samen staan voor Zijn Naam' af. Het hele jaar voerden de jongeren van de christelijke gereformeerde kerken actie voor de Bond. Ze zamelden op allerlei manieren geld in: met oliebollenacties, verkopingen en fietstochten. Directeur Rijk van de Poll kreeg op een ludieke manier de check overhandigd. Getooid met een witte LCJ-actiepet werd hij de zaal ingestuurd om bij het publiek te achterhalen wat de opbrengst nu precies is.

Scholenwerker
Van de opbrengst stelt de Bond een scholenwerker aan, die zich speciaal gaat bezig houden met het onderwijs. Hij of zij gaat zowel het basis- als voortgezet onderwijs bezoeken en zal gastlessen geven op christelijke en niet-christelijke scholen. De diepe inhoud van Gods Naam kan zo aan veel leerlingen bekend gemaakt worden. Ook jongeren die opgegroeid zijn zonder God krijgen over Hem te horen. De onderwijsmedewerker komt in dienst als de nieuwbouw gereed is. In het huidige kantoor is geen ruimte voor nog een werkplek.

Werkgroep Staphorst plaatst bord bij voetbalveld

Werkgroep Staphorst plaatst bord bij voetbalveld De werkgroep in Staphorst plaatste eind augustus een bord langs het hoofdveld van voetbalvereniging SC Rouveen.

Op het bord is de tekst Over de rooie? Vloek niet!' te lezen. Spelers die in het vuur van de wedstrijd geneigd zijn te vloeken, worden door het bord aan het nadenken gezet. Tegelijkertijd laat het de toeschouwers stilstaan bij hun taalgebruik.
Een vloek op het voetbalveld is niet nodig', vindt het bestuur van SC Rouveen. Daarom stelde de club de ruimte langs het veld beschikbaar voor een bord.

500 donateurs
De werkgroep Staphorst beleefde nog een heuglijk feit. Ze had zichzelf ten doel gesteld om in 1999 de vijfhonderdste donateur uit hun gemeente in te schrijven. In oktober gebeurde het: de werkgroep kon donateur nummer 500 verwelkomen.

Groei bij Bond

De Bond tegen het vloeken blijft groeien. Het aantal donateurs stijgt nog steeds. Net als het aantal werkgroepen dat plaatselijk actie voert voor de Bond. Op dit moment zijn er 26. De vraag naar voorlichting over vloeken en taalverruwing neemt toe. Kortom, steeds meer Nederlanders vinden dat het vloeken een halt moet worden toegeroepen.

Help mee om de achterban van de Bond te vergroten! Vraag op ons kantoor wervingsfolders aan, om uit te delen aan familie, vrienden of kennissen die de Bond nog niet steunen. Samen staan voor Zijn Naam', is de titel van de folder.

Bond tegen het vloeken richt zich op gezondheid

Bond tegen het vloeken richt zich op gezondheid De Bond tegen het vloeken richt zich het eerste jaar van het nieuwe millennium op de gezondheidszorg. Met de nieuwe kalenderposter wordt aandacht gevraagd voor de geestelijke gezondheid.

De poster toont boven het kalendarium een schijf van vier', waarin verschillende ongezonde situaties staan: roken, te veel drinken, te veel eten en vloeken. Deze ietwat ludieke tekeningen maken de kijker ervan bewust dat vloeken ongezond is. Zoals roken, te veel eten en drinken ongezond zijn voor de lichamelijke gezondheid, zo is vloeken ongezond voor de geestelijke gezondheid. Je wordt er weliswaar niet ziek van, maar het knaagt aan je morele gesteldheid. En net als meeroken, is ook het aanhoren van vloeken een ongezonde bezigheid. De kalender heeft een formaat van 32 x 92 cm en kost 1,00.

Tandenborstel is succesvol wapen in strijd tegen vloeken

De Bond tegen het vloeken heeft een nieuwe tandenborstel die vloeken en grove taal te lijf gaat. De opdruk van deze tandenborstel luidt 'Poets je taal!'. Het is een Nederlands broertje van de 'Clean your speech'-tandenborstel die voornamelijk bestemd is voor jongeren.

Het doel van de 'Poets je taal'-borstel is hetzelfde als van de eerste tandenborstel: het schoonhouden van gebit én woordgebruik. "Oké, we weten het: vloeken is fout en grove taal ook. Toch pikken we ongemerkt allerlei verkeerde woorden op, die er zomaar uitvliegen.

Wordt het niet eens tijd om iets te doen aan zulke woorden?", staat op de bijsluiter vermeld. De tandenborstel is een prima hulpmiddel om het taalgebruik op te vijzelen. Bij elke poetsbeurt moedigt de tandenborstel aan om zowel het gebit, als de woorden die uit de mond komen schoon en fris te houden.

(oktober 1999)

Bond gaat verhuizen

De Bond tegen het vloeken gaat verhuizen. Het werk van de Bond groeit en als gevolg daarvan moest worden omzien naar nieuwe huisvesting. Deze is gevonden op het Veenendaalse industriepark De Vendel, vlakbij de afrit van de snelweg A12.

Het toekomstige kantoor is een nieuwbouwpand met twee verdiepingen. De bovenste verdieping wil de stichting verhuren. Belangstellenden kunnen hierover contact opnemen, het telefoonnummer is: 0318-512002.

In de loop van volgend jaar hoopt de Bond te verhuizen.

(oktober 1999)P>

Vloeken maakt agressief

Vloeken maakt agressief Wie vloekend, schreeuwend of slaand woede afreageert, wordt daarvan agressiever. Wie daarentegen boosheid rustig verwerkt, is nadien minder agressief.
Dat blijkt uit een onderzoek van Amerikaanse sociaal-psychologen. De wetenschappers concluderen dat het veel beter is om jezelf te beheersen, dan om woede te koelen door er bijvoorbeeld allerlei krachttermen uit te gooien. Wie zichzelf beheerst, gedraagt zich na verloop van tijd minder agressief dan iemand die stoom afblaast door flink te vloeken of te slaan. Vloeken maakt dus vaak agressief.
Anti-vloekkastje stap dichterbij

De Bond tegen het vloeken probeert in Nederland een apparaatje op de markt te krijgen, waarmee vloeken en andere krachttermen in tv-programma's gewist kunnen worden.

Het apparaatje met de naam tv-guardian is een Amerikaanse uitvinding. Het is in gebruik bij duizenden gezinnen in de Verenigde Staten. Het anti-vloekkastje is met name populair bij ouders met opgroeiende kinderen. Behalve in Amerika is de tv-guardian sinds kort ook verkrijgbaar in Australië en Engeland. Het kost ongeveer 300 gulden.

De tv-guardian filtert vloeken en andere foute taal uit tv-programma's en videofilms. De verkeerde woorden worden vervangen door onschuldige termen. Gebruikers kunnen zelf een selectie maken van woorden die ze niet vanaf het scherm willen horen.

In Nederland is er vooralsnog een technische belemmering om de tv-guardian in te voeren. Het filter werkt op basis van een ondertitelingssignaal dat wordt meegezonden met tv-programma's. Tot op heden zendt alleen SBS6 een dergelijk signaal standaard mee voor doven en slechthorenden.
Staatssecretaris Verploeg (media) heeft aangekondigd dat hij binnen enkele jaren de ondertiteling verplicht wil invoeren voor zowel de publieke als de commerciële omroepen. Daarmee zou de technische weg vrij zijn voor invoering van de tv-guardian in ons land.
Voor meer informatie over de tv-guardian: www.e-world.org/tvguardian

Opvoedbrochure over lelijke taal

"Taalstrijd thuis" is de titel van een nieuwe brochure over opvoeding en lelijk taalgebruik. De brochure is geschreven als praktische handreiking aan ouders en verzorgers van opgroeiende kinderen. In de brochure komen vragen aan de orde als "waarom gebruiken kinderen lelijke woorden?" en "is zelfbeheersing nodig?"

De brochure kost f 2,- (exclusief verzendkosten).

Scholen ontvangen korting als ze meerdere brochures bestellen om uit te delen aan ouders. Vanaf 10 stuks: f 1,50.

Scholen blij met leskrant

Met een nieuwe leskrant over schuttingtaal, scheldwoorden, vloeken en andere krachttermen wil de Bond tegen het vloeken de toenemende taalverruwing op basisscholen tegengaan.

Duizenden leskranten hebben inmiddels hun weg gevonden naar scholen in het land. De krant helpt scholen om het onderwerp 'let op je woorden' bespreekbaar te maken in de groepen 7 en 8. Vragen en opdrachten maken kinderen bewuster van hun taalgebruik.

De titel van de krant ('De krant van Tom') is een verwijzing naar de papegaai die jarenlang de stationsposters sierde van de Bond tegen het vloeken ('Vloeken is aangeleerd. Word geen naprater!). Deze papegaai draagt de naam Tom. De titel is neutraal gehouden, in de hoop dat de krant breed ingang vindt in het onderwijs.

Jeugdjournaal
Het eerste exemplaar van de leskrant is officieel overhandigd op protestants-christelijke basisschool De Sjofar in Apeldoorn. Een medewerker van de Bond tegen het vloeken had zich voor deze speciale gelegenheid in een papegaaienkostuum gestoken.
Kranten, radio en tv besteedden er uitvoerig aandacht aan. Zowel het Jeugdjournaal als RTL4 en 5 brachten het nieuws over de leskrant in hun uitzendingen. Het wereldberoemde radioprogramma BBC Worldservice maakte een reportage.
Directeur van De Sjofar, J. Zijlstra, ziet de kleurrijke leskrant als prima gereedschap voor de lessen op zijn school. "Leerlingen voelen zelf vaak aan", aldus Zijlstra, "dat het niet past om bepaalde woorden te gebruiken. Lelijke taal gebruiken tegenover andere kinderen is een vorm van zinloos geweld".

(maart 1999)

'Kinderen van vijf vloeken al'

Veel scholen zien het nut van de nieuwe leskrant in. Enkele reacties:
* P. Voorbraak, directeur roomskatholieke basisschool De Oostpoort in Delft: "Ik denk dat het verstandig is om met leerlingen te praten over het gebruik van lelijke taal. Drie jaar terug hebben we een ouderavond georganiseerd over dit onderwerp. Samen met de ouders is toen besloten om het vloeken hard aan te pakken. Als een kind vloekt op school, spreekt de leerkracht het kind er onmiddellijk op aan".

* P. van der Kraan, directeur protestants-christelijke basisschool De Ouverture in Naaldwijk: "In de klassen worden heel wat krachttermen gebruikt. Kinderen nemen woorden over van de televisie, of ze pikken iets op het sportveld op. Als je uitlegt wat de woorden betekenen, schrikken ze vaak".
* B. Van de Vegte, directeur roomskatholieke basisschool De Wilgenburg in Zwolle: "Het is goed als kinderen zich bewuster worden van hun taalgebruik. Vloeken is hier op school niet toegestaan, maar toch gebeurt het wel af en toe. Kinderen van een jaar of vijf vloeken al. Ze nemen het over op straat of van tv. Ook ouders moeten bewust gemaakt worden van het feit dat ze te pas en te onpas vloeken".

(maart 1999)

Naam 'vloekziekte' ergert Tourette-patiënt
De naam 'vloekziekte' ergert Tourette-patiënten. De officiële naam voor deze ziekte luidt Gilles de la Tourette, maar in de volksmond staat het syndroom bekend als de 'vloekziekte'. Mensen met het Tourette-syndroom vertonen neurotische tics, zoals bijvoorbeeld onverwachte bewegingen of gebaren. Bij één op de vier van de ziektegevallen, gaan de tics gepaard met een onbeheersbare neiging tot het roepen van schuttingtaal of en/of vloeken. "Het Tourette-syndroom wordt gemakshalve aangeduid als 'vloekziekte', omdat zulk vloekgedrag de meeste aandacht trekt", aldus J.J. Eijsackers, voorzitter van de stichting Gilles de la Tourette.
Hij vindt de benaming 'vloekziekte' stigmatiserend en wil af van deze naam.
(oktober 1999)

* Vloeken mag, zegengroet verboden
De Amerikaanse Liz Anderson wenst mensen vaak 'een gezegende dag'. Haar werkgever verbood dit echter. 'Religieuze en politieke taal moeten buiten zakelijke gesprekken gehouden worden', aldus de president-directeur. Prompt kreeg al het personeel een memo met dezelfde strekking. Vreemd genoeg werd met geen woord gerept over de vele vloeken van werknemers.

* Kerkslopers mogen niet vloeken
De bouwvakkers die de Tilburgse Willibrorduskerk slopen, mogen tot eind april niet vloeken. Dat zijn de instructies van de hoofduitvoerder. Hij houdt rekening met emotionele reacties bij kerkgangers. 'Er werd vanmorgen gevloekt. Ik heb de jongens gevraagd om daarmee te wachten tot het hele gebouw plat ligt en niet meer als kerk herkenbaar is'.

* Tennis
Wie speelt op de banen van de tennisvereniging Dicke Rijst' in Renswoude wordt met klem gevraagd geen vloeken of krachttermen te gebruiken. Ook in het heetst van de strijd moet men zich gedragen, vindt Jan Overbeek, voorzitter van de tennisclub. Het kan niet zo zijn dat kinderen weggestuurd worden omdat de gebezigde taal voor hen niet geschikt is.'

* Schietgebed
Een donateur uit het Brabantse Drunen stuurde ons het volgende verzoek:
"Dank voor uw prachtige werk. Ik zou u willen aanraden dat elke donateur van de Bond tegen het vloeken dagelijks een aantal keren het volgende gebed herhaalt: 'Geloofd en geprezen zij de heilige naam van God'.

* Vloeken in het verkeer
Engelse kinderen leren vloeken tijdens autoritten met hun ouders. In het verkeer hoort veertig procent van de kinderen hun vader of moeder achter het stuur vloeken en schelden naar medeweggebruikers. Agressie in het verkeer leidt tot spanningen en geruzie bij het kroost op de achterbank, zo is uit recent Brits onderzoek geconcludeerd.

* Vloeken in het bijzijn van kinderen is wettelijk verboden in de Amerikaanse staat Michigan. Kort geleden kreeg een man een geldboete toen hij vloekend op het droge klom, nadat hij uit zijn kano in de rivier was getuimeld. De kinderen aan de oever van de rivier waren getuige van het vloekgedrag van de onfortuinlijke kanoër. De politie bestrafte het verbaal geweld met een bon.
* Japanners kunnen wel degelijk vloeken. De stelling dat Japanners te beleefd zouden zijn om te vloeken, berust op een fabeltje. Die bewering komt van Saundra Mitchell, die op internet een lijstje publiceerde met Japanse vloek- en scheldwoorden. Mitchell: "De gedachte dat Japanners niet zouden vloeken is de wereld ingebracht door de schrijver Ian Fleming in zijn boek You only live twice".

Deel: ' Protesten Bond tegen Vloeken aan adres redacteurs '