Rotterdam, 1 juni 1999

Psychiaters zouden eigen familielid andere behandeling geven

Een overgrote meerderheid van de psychiaters in Europa zou andere pillen voorschrijven als de patiënt uit de eigen familie kwam. Met dit nieuws opent de vereniging Ypsilon haar juni-uitgave, die op 19 juni verschijnt. Ypsilon is de vereniging van familieleden van mensen met schizofrenie of een psychose.

Meer dan 80 procent van de psychiaters zou, blijkens het artikel, bij familie middelen van de tweede generatie verkiezen boven klassieke medicijnen. Toch krijgt niet eens eenderde van de patiënten deze nieuwere middelen ook daadwerkelijk voorgeschreven. Tot die schokkende conclusie komt de Europese familiekoepel Eufami op basis van een onderzoek onder bijna 700 psychiaters.

Met instemming citeert Ypsilon Nieuws vice-voorzitter Esther Twomey van Eufami, die bij de bekendmaking van de cijfers liet weten het voorschrijfgedrag 'schandalig' te vinden. "Het is een schande dat schizofreniepatiënten in Europa geen toegang wordt verschaft tot de beste behandelmethoden waaronder medicijnen van het laatste uur", aldus Twomey.

In het artikel wijst Ypsilon erop dat in de Verenigde Staten inmiddels de eerste patiënten naar de rechter zijn gestapt. Zij eisen dat hun psychiater overstapt op moderne antipsychotica omdat hun huidige, klassieke middel nodeloos invaliderend werkt. Het onderzoek van Eufami zou bij een eventueel proces in Europa nog wel eens fungeren als juridisch dynamiet, aldus de publicatie.

Deel: ' Psychiaters zouden eigen familielid anders behandelen '