TuinbouwNet

PT-begroting klimt naar 200 miljoen

De begroting van het Productschap Tuinbouw (PT) voor 1999 is door het bestuur van het schap vastgesteld op 200 miljoen gulden. Hiermee stijgen de verwachte inkomsten met twee procent in vergelijking met 1998. Twee jaar geleden bedroeg de PT-begroting nog 155 miljoen gulden.

Telers en handelaren in alle tuinbouwsectoren brengen de 200 miljoen gulden op. Zij bepalen via hun vertegenwoordigers in het PT waar het geld aan besteed wordt. Promotie, onderzoek en kwaliteit vindt de sector erg belangrijk. Hiervoor zal het meeste geld in 1999 vrijgemaakt worden. Ook in energiebesparing investeert de tuinbouw fors.

Via het productschap zal dit jaar ongeveer 75 miljoen gulden uitgegeven worden aan promotie van tuinbouwproducten. Dit is 38 procent van de totale begroting. Vooral de bloemisterij-, bomen- en bollensector trekt flinke bedragen uit om hun producten aan te prijzen. Zo krijgt Bloemenbureau Holland (BBH) dit jaar 42 miljoen gulden van het PT en het Internationaal Bloembollencentrum (IBC) ruim 15 miljoen. Ook de champignonsector trekt voor de promotie van paddestoelen de portemonnee.

De Nederlandse tuinbouw vindt praktisch en wetenschappelijk onderzoek heel belangrijk om de sector sterk te houden. Via het PT zal hieraan in 1999 ongeveer 37 miljoen gulden uitgegeven worden, negentien procent van de totale begroting. De groenten- en fruitsector zal dit jaar bijna 14 miljoen gulden investeren in onderzoek. De bloembollen- en bloemisterijsector steekt in 1999 respectievelijk bijna acht en ruim elf miljoen gulden in onderzoek. Ook de boomkwekerijsector ziet het belang van onderzoek en spendeert er dit jaar ruim 4 miljoen gulden aan.

Een goede kwaliteit van Nederlandse tuinbouwproducten is van levensbelang voor de sector. Via het productschap wordt er dit jaar 24 miljoen gulden voor kwaliteitsbeleid vrijgemaakt. Dit is twaalf procent van de PT-begroting.

Deel: ' PT-begroting klimt naar 200 miljoen '