Gemeente Zaanstad

WIJKBEHEER ZAANDAM-ZUID

De werkgroep Verkeer van Wijkbeheer Zaandam-Zuid heeft de publieksprijs gewonnen van de ideeenwedstrijd De Burcht. Burgemeester R.L. Vreeman reikt deze prijs woensdag 22 december uit tijdens de afsluitingsbijeenkomst voor 25-jaar Zaanstad in het gemeentehuis, Bannehof 1, Zaandijk.
Tijdens de tentoonstelling in het Zaantheater, begin september kon het publiek een stem uitbrengen op de 35 ontwerpen voor een toekomstige inrichting van de Burcht. Met 34 stemmen is Zaandam-Zuid met stip prijswinnaar. De meeste andere ontwerpen kregen slechts een of twee stemmen. Een uitzondering daarop waren de zes stemmen voor het ontwerp Arcadia van Paul Carree en Ruud Kaper. Het ontwerp de Nieuwe Burcht van H.G.M. Kerssens kreeg drie stemmen.
Het publiek heeft daarmee duidelijk te kennen gegeven de voorkeur aan het ontwerp van Zaandam-Zuid boven de 34 andere inzendingen voor deze wedstrijd.
In het kader van het 10-jarig bestaan van het Zaanoeverproject had de gemeente een ideeenwedstrijd uitgeschreven voor de Burcht, het grote parkeerterrein naast het voormalige gemeentehuis van Zaandam. De gemeente wil een ander inrichting van de Burcht. De omgeving is sterk veranderd: aan de overkant werd Het Eiland gerealiseerd en het Zaantheater. Het bouwproject Sarabande aan de Hogendijk is in volle gang.
Meedoen aan deze wedstrijd was mogelijk voor de categorieen:
- individuele Zaanse bewoners;

- belangengroepen, bewonersverenigingen wijkorganisaties, winkeliersverenigingen en ondernemersorganisaties;
- professionals, zoals architecten, stedenbouwkundigen, landschapsontwerpers, omgevingdeskundigen, kunstenaars;
- projectontwikkelaars, aannemers en woningcorporaties.

Na beoordeling door een jury werden maandagavond 27 september de prijzen in verschillende categorieen uitgereikt door wethouder Margreet Horselenberg. Ook toen ontving de werkgroep Verkeer van Wijkbeheer Zaandam-Zuid een prijs.

Zaanstad, 21 december 1999

Deel: ' Publieksprijs ideeenwedstrijd De Burcht Zaanstad '