Partij van de Arbeid

PvdA boekt 12 zetels winst

4 maart 1999 PvdA-voorlichting

De PvdA heeft bij de Provinciale-Statenverkiezingen twaalf zetels winst geboekt. Van de 760 zetels zullen er 154 bezet worden door PvdA'ers. De grootste winst werd behaald in Noord-Brabant. Daar vermeerderde het aantal Statenzetels van elf naar veertien. Net als in 1995 is de PvdA de grootste partij in de twee noordelijke provincies, Groningen en Drenthe.

De grootste winst was voor GroenLinks dat haar zetelaantal zag verdubbelen: van 37 naar 77 zetels (een winst van 40 zetels). Daarna volgen PvdA (+12), klein rechts (+9), CDA (+8) en SP (+7). D66 incasseerde het grootste verlies: van 67 naar 39 zetels (een verlies van 28 zetels). Ook de ouderenpartijen (-26) en de VVD (-25) verloren flink.

Het CDA is met 24,4 procent (+1,5%) van de stemmen de grootste partij in de provincies geworden. De VVD moet na 3 maart genoegen nemen met de tweede plaats (van 27,2% in 1995 naar 23,7% nu). De PvdA blijft op de derde plaats met 19% (+ 2%). GroenLinks heeft beslag gelegd op de vierde plaats (van 5,4% in 1995 naar 10,1% nu), gevolgd door klein rechts (7,4%) en D66 (5,9%).

Deel: ' PvdA boekt 12 zetels winst '