Ingezonden persbericht

Den Haag, 4 juli 2012

PvdA: 'Huren wordt onbetaalbaar door plannen D66'

Huurders met 1900 euro netto moeten meer dan 650 euro huur gaan betalen

D66 is van mening dat huurders die 1900 euro netto per maand verdienen niet meer in aanmerking moeten komen voor een sociale huurwoning. Deze groep is als het aan D66 ligt aangewezen op woningen die duurder zijn dan 654 euro. "Met een bescheiden beurs van 1900 euro per maand kan je dat helemaal niet betalen. Huren wordt onbetaalbaar", aldus PvdA woordvoerder Jacques Monasch. D66 deed haar voorstel gisteren bij het uitkomen van de CBS cijfers over wonen. Eerder ging de partij nog uit van een grens van 43.000 euro bruto per jaar. D66 verlaagt de grens nu naar 33.000n euro bruto Deze grens geldt voor zowel voor een- en tweeverdieners. "D66 leeft op een andere planeet. Politieagenten, verpleegsters, onderwijzers of chauffeurs kunnen die rekening nooit opbrengen', aldus Monasch. "Het is markt, markt, markt bij D66. Over betaalbaarheid hoor je de partij helaas nooit." Ook de koopmarkt is geen alternatief voor deze inkomens omdat zij te weinig verdienen om een hypotheek van de bank te krijgen. Hun enige optie is dan de commerciële huurmarkt, maar dat is lang niet altijd een optie.'daar liggen de huren vaak veel te hoog. In veel gebieden worden bovendien geen huurwoningen door marktpartijen gebouwd, zoals in het Groene Hart en in krimpgebieden', aldus de PvdA. Eerder steunde D66 al plannen van het kabinet om de huren van een vrijkomende woning met 120 euro per maand te verhogen in ruim 140 gemeenten in Nederland. D66 steunde tevens de bezuinigingen op de huurtoeslag van dit kabinet. ' Van het sociale karakter van de partij is weinig meer over', aldus Jacques Monasch.

Deel: ' PvdA 'Huren wordt onbetaalbaar door plannen D66' '