Partij van de Arbeid

PvdA wil dat kennis bij Openbaar Ministerie over Alcoholwet voor piloten verbetert

19 januari 2000 PvdA-voorlichting

De PvdA-fractie wil dat de kennis van de Alcoholwet voor piloten bij het Openbaar Ministerie (OM) verbetert. De woordvoerder van de PvdA Rob van Gijzel heeft op woensdag 19 januari de Vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat voorgesteld de ministers van Justitie en van Verkeer en Waterstaat om een brief te vragen waarin zij aangeven welke stappen zij denken te ondernemen ter verbetering van de kennis bij het OM. Het verzoek van de PvdA-fractie werd gehonoreerd.

De reden van het verzoek van Van Gijzel was het incident met de dronken piloot van Royal Air Maroc op Schiphol. De piloot, die door de vliegmaatschappij op staande voet werd ontslagen, had 2,2 promille alcohol in zijn bloed. Hij kreeg van de dienstdoende officier van Justitie wel een boete van 2.500 gulden, maar zijn brevet werd niet ingenomen. Dit terwijl de Wet luchtvaart voor piloten en grondpersoneel sinds juli 1999 voorschrijft dat de piloot bij een promillage hoger dan 0,2 (minder dan één glas) een boete en een tijdelijk vliegverbod krijgt en bij 0,6 zijn brevet kwijtraakt.

De PvdA-fractie heeft al in 1996 gepleit voor een alcoholverbod voor piloten. De nieuwe Wet luchtvaart fungeert als zodanig. In de wet is weliswaar sprake van 0,2 promille als norm, maar dit is het gevolg van het feit dat mensen ook zelf alcohol kunnen aanmaken dan wel bij het eten van een kersenbonbon al boven de kritische grens zouden uitkomen.

Deel: ' PvdA Kennis OM over Alcoholwet voor piloten moet beter '