Partij van de Arbeid

12 februari 1999 PvdA-voorlichting

Dag van het Platteland

PvdA presenteert pamflet 'Voor een sterk en sociaal platteland'

Op donderdag 18 februari 1999 organiseert de PvdA de Dag van het Platteland. Op die dag presenteert de PvdA het pamflet 'Voor een sterk en sociaal platteland'. Het pamflet wordt ondertekend door Geke Faber (staatssecretaris van landbouw en natuurbeheer), Harm Evert Waalkens (landbouwwoordvoerder in de Tweede Kamer) en de lijsttrekkers in de verschillende provincies.

De Dag van het Platteland start in de Peel. Om 9.00 uur wordt tijdens een ontbijt op het bedrijf van glastuinder Van Teeffelen (Soemeersingel 61 Helenaveen) door de PvdAers gediscussieerd over de toekomst van de Peel. Zij doen dit met Servaes Huys (voorzitter van de Streekcommissie Peelvenen en voormalig landbouwwoordvoerder van de PvdA in de Tweede Kamer) en vertegenwoordigers van lokale landbouw en milieuorganisaties. Natuurgebieden op de grens van de provincies Noord-Brabant en Limburg worden met elkaar verbonden. Dit betekent verplaatsing van bedrijven, onder andere dat van glastuinder Van Teeffelen.

Om 10.30 uur wordt het pamflet Voor een sterk en sociaal platteland ondertekend door Geke Faber, Harm Evert Waalkens, Lambert Verheijen (lijsttrekker Noord-Brabant) en Jan Tindemans (lijsttrekker Limburg). Dit vindt plaats in Beheercentrum Mariapeel (Koolweg 36A Helenaveen). Het pamflet geeft de intenties van de PvdA met betrekking tot het plattelandsbeleid weer.

Om 11.30 uur vertrekt de PvdA-bus naar Arnhem. Om 13.00 uur wordt daar op het provinciehuis (Markt 11) een toelichting gegeven op een Gelders project om Natuur- en Milieueducatie (NME) te introduceren in het tweede-fase onderwijs. Aansluitend ondertekent Lily Jacobs (lijsttrekker Gelderland) het pamflet.

Om 14.00 uur gaat de PvdA-bus op weg naar Drenthe. Daar wordt in Drouwenerzand (gemeente Borger-odoorn) vanaf 16.30 uur een korte rondrit door het Hunze-gebied gemaakt. Om 17.30 uur volgt in Cafe-restaurant Het Drouwenerzand een toelichting op het Hunze-project, een plattelandsvernieuwingsproject met aandacht voor agrarische verbreding, waterwinning, natuurontwikkeling, woningbouw en versterking van de voorzieningen. Vervolgens wordt 'Voor een sterk en sociaal platteland' ondertekend door Ali Edelenbosch (tweede op de lijst Drenthe).

Tijdens de campagne gaat 'Voor een sterk en een sociaal platteland' het gehele land door, zodat ook de lijsttrekkers in de andere provincies het pamflet kunnen ondertekenen.

Media zijn op de Dag van het Platteland van harte uitgenodigd om bij de presentatie van het pamflet en de diverse ondertekeningen aanwezig te zijn. Ook bestaat voor de pers de mogelijkheid om met de bus mee te gaan.

Het pamflet is tijdens de diverse bijeenkomsten verkrijgbaar en, vanaf donderdag 18 februari 1999, bij de afdeling Voorlichting van de PvdA in Den Haag. Tevens is het vanaf die datum via de PvdA-website, www.pvda.nl, op te halen.

Deel: ' PvdA pamflet 'Voor een sterk en sociaal platteland' '