PvdD vraagt debat aan over zwanenjacht in Gelderland en wil dat jacht per direct wordt opgeschort

Zwanenleed

Arnhem, 29 februari 2016 – In de uitzending van Een Vandaag van 24 februari was te zien hoe de jacht op knobbelzwanen in de provincie Zuid-Holland er aan toe gaat. Uit deze schokkende beelden komt naar voren dat de zwanenjacht in Zuid-Holland niet voldoet aan de regels, en controle en handhaving ontbreekt. Reden voor de Partij voor de Dieren Gelderland om een debatverzoek in te dienen om meer duidelijkheid te krijgen over de zwanenjacht.

Uit de uitzending van Een Vandaag blijkt dat zwanen in het Groene Hart niet zachtzinnig worden doodgemaakt. Zwanen worden uit de lucht geschoten en als ze hierna nog leven worden ze of met gebroken vleugels achtergelaten, of doodgebeten door honden. Harm Niesen, voorzitter van de Faunabescherming, vertelt in de uitzending over de wrede taferelen: “Een zwaan is een groot beest. Dat betekent dat ze heel vaak niet in één keer direct dood zijn. Dat betekent dat ze behoorlijk moeten lijden alvorens ze gevangen worden.” Jagers laten hun jachthond de zwaan aanvallen en over de grond meeslepen, waarna jagers uiteindelijk de nek van de zwaan omdraaien.

Jagers krijgen een ontheffing om zwanen te schieten wanneer zwanen schade zouden aanrichten op het land. Zwanen zijn echter een beschermde diersoort en mogen enkel worden afgeschoten als ze ernstige schade veroorzaken. Dit is vaak niet het geval. Bovendien zijn de praktijken die zich afspelen in Zuid-Holland tegen de regels, maar controle en handhaving lijkt er niet te zijn.

Ook in Gelderland worden zwanen geschoten. Het is waarschijnlijk dat dit soort schokkende en illegale taferelen zich eveneens in Gelderland afspelen. Het is daarom van belang dat er meer duidelijkheid komt over het dierenleed waarmee de zwanenjacht in Gelderland gepaard gaat, over de schade die aanleiding is voor het schieten van de zwanen, en over de handhaving van de diverse regels. De Partij voor de Dieren heeft hiervoor een debatverzoek ingediend en wil dat de jacht op zwanen per direct wordt opgeschort. Op 2 maart zal hierover tijdens de Statenvergadering worden gesproken.

Het debatverzoek: https://gelderland.stateninformatie.nl/document/3129956/1

Uitzending Een Vandaag: https://www.npo.nl/eenvandaag/24-02-2016/AT_2047473