Productschappen Vee, Vlees en Eieren

persbericht nr. 51, d.d. 9 oktober 1999

PVE-IKB KEURMERK OPNIEUW BESTE VAN EUROPA

Het onafhankelijke Duitse Euro Handelsinstituut EHI heeft vandaag voor het tweede achtereenvolgende jaar het Nederlandse kwaliteitsprogramma "IKB- varken" uitgeroepen tot het beste van Europa. Deze uitslag maakte het Instituut bekend op de levensmiddelenvakbeurs Anuga in Keulen. Het Nederlandse systeem scoorde hoog op alle beoordeelde onderdelen en haalde 38, oftewel 97%, van de in het totaal toe te kennen 39 punten binnen.

In tegenstelling tot verleden jaar, toen nog maar vier landen in de vergelijking werden betrokken, werden dit jaar kwaliteitsprogramma's van zes landen (Duitsland, Frankrijk, Nederland, Ierland, Denemarken en Oostenrijk) beoordeeld op organisatie en omvang van hun systeem.

Om een zo objectief mogelijke vergelijking te kunnen maken ontwikkelde het EHI een checklist van alle relevante elementen van kwaliteitsgarantiesystemen, ingedeeld in een vijftal rubrieken: Identificatie en Registratie (tracering) van de dieren en de afgeleide producten; de onafhankelijke controle ervan; de sanctieregelingen, de reikwijdte van het systeem over het totaal van de productiekolom en de informatievoorziening tussen de deelnemende schakels. Op vier van de vijf onderdelen behaalde het Nederlands systeem het hoogst mogelijke aantal punten.

De IKB regeling werd in 1992 door de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) geïntroduceerd, werd sindsdien op verschillende onderdelen uitgebouwd en verfijnd en heeft intussen een deelnemingspercentage van 75% bereikt.

Deel: ' PVE-IKB keurmerk opnieuw beste van Europa '