Audax Persbericht Amsterdam, 24 juni 2009

PVV bezig met jongerenorganisatie

De PVV van Geert Wilders is in het geheim bezig met het oprichten van een jongerenorganisatie. Dat onthult het weekblad HP/De Tijd in de editie die vandaag in de winkels ligt.

Dat jongeren sympathiseren met de partij van Wilders is geen nieuws. "Regelmatig worden vmbo'ers die fan van Wilders zijn op de televisie belachelijk gemaakt met hun voorkeur", zegt HP/De Tijd-hoofdredacteur Jan Dijkgraaf. "Maar in dit geval gaat het juist om hoogopgeleide jongeren, ook van allochtone afkomst, die serieus werk willen maken van een carrière binnen de beweging van Wilders. De oprichting van een jongerentak van de PVV is daarbij hun eerste doel."

De PVV ontkent tegenover HP/De Tijd in alle toonaarden bezig te zijn met een jongerenpartij. De betrokken jongeren, die in het opinieweekblad uitgebreid aan het woord komen, weten wel beter. Zij hebben intensief contact met het partijbureau en Tweede Kamerleden als Fleur Agema en worden bijvoorbeeld geadviseerd op het gebied van mediacontacten. "We verwijzen de media door naar het partijbureau om LPF-toestanden te voorkomen", zegt Wesley, één van de initiatiefnemers achter de oprichting van een jongerenbeweging binnen de PVV. Toch bleek een groot aantal jonge volwassen LPF-aanhangers bereid te praten met verslaggeefster Simone Dekkers van HP/De Tijd.

De jongeren willen overigens geen jongerenbeweging à la de kritische soortgenoten bij VVD en PvdA, de JOVD en de JS. "Er is maar één God op deze aard. En die God is Geert Wilders", zegt er een. En een jongerenbeweging hoort zijn eigen Messias niet tegen te spreken, vinden ze. Hoofdredacteur Jan Dijkgraaf van HP/De Tijd: "Het is opmerkelijk dat zelfs hoogopgeleide jongeren zich volledig neerleggen bij de discipline die Wilders de hele partij oplegt. Ik ben blij dat we er toch diverse aan het woord konden laten, want het is goed te weten wat er, ook bij hoogopgeleide, jongeren speelt. Wie denkt dat de PVV alleen maatschappelijk teleurgestelde ouderen aan zich weet te binden, krijgt weer een helder signaal dat de waarheid anders is. Eerder onthulde de Volkskrant dat de PVV-aanhang ook onder hoogopgeleide ouderen groeiende is, wij laten zien hoe Wilders HBO- en universitaire instellingen heeft bereikt."

HP/De Tijd nr. 26 ligt vanaf vandaag in de winkels bij onder meer de AKO. HP/De Tijd is een uitgave van Audax Publishing. Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audax-complex in Gilze worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften, Nederlandse en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.

(einde persbericht)

Noot voor redacties