fnv bondgenoten

bondgenoten: raam-cao a la carte arcadis

de vakbonden fnv bondgenoten, vhp, cnv dienstenbond en de unie hebben een principe-akkoord bereikt bij arcadis. volgende week kunnen de leden hun oordeel vellen over het akkoord. voor de beroepsgroep van ingenieurs is het de eerste raam-cao die is afgesloten. dit was nodig om verschillende arbeidsvoorwaarden te harmoniseren van bijvoorbeeld de oude heidemij en grabosky & poort die onderdeel zijn van arcadis.

in de cao a la carte is een arbeidstijdmarge vastgelegd. werknemers kunnen tussen de 36 en 40 uur per week werken. de norm zakt voor de meeste onderdelen van arcadis van 40 naar 38,6 uur per week, waardoor er acht atv dagen beschikbaar zijn. ook kunnen dagen worden ingezet voor onder andere pensioen. als een werknemer de eerste vijf dagen overhevelt naar het pensioen, betaalt de werkgever nog een extra premie. de pensioenregelingen zijn binnen het principeakkoord geharmoniseerd. er is tevens een pre-pensioenregeling afgesproken. werknemers kunnen stoppen met werken als ze 61 jaar zijn, daarnaast is het mogelijk flexibel uit te treden vanaf 55 jaar. voor het gehele concern is er een regeling gekomen voor kinderopvang. de cao heeft een looptijd van 1 april 1999 tot 1 oktober 2000. de loonstijging is 5,25 procent met ingang van 1 april van dit jaar.

bij arcadis in nederland werken 5.000 mensen. wereldwijd heeft het bedrijf
8.000 werknemers.