TROS

Uitzending maandag 18 februari
Nederland 1 - 20.30 uur

NIEUWS UIT RADAR: ACHMEA STAAT OVERSTAPPEN TOCH TOE BIJ SLOTERVAARTZIEKENHUIS

Zorgverzekeraar Achmea gaat in schrijnende gevallen toch behandelingen vergoeden in het Slotervaartziekenhuis. Daarnaast krijgen gedupeerden de mogelijkheid om over te stappen naar een andere verzekeraar.

'We gaan per individu na wat de gevolgen zijn voor de mensen en als dat erg nadelig is gaan we daar een mouw aan passen. In die situaties dat klanten absoluut weg willen, mogen ze naar een andere verzekeraar', zei Marjolein Verstappen, directeur zorginkoop van Achmea in het TROS-programma RADAR.

Achmea gaat informatiebijeenkomsten organiseren in de directe omgeving van het Slotervaartziekenhuis. Verzekerden die gebruik willen maken van deze regeling kunnen contact opnemen met de klantenservice van hun verzekeraar.

In RADAR stond de positie van de verzekerde centraal. Achmea heeft haar klanten niet op tijd geïnformeerd over het wegvallen van de zorg in het Slotervaartziekenhuis. De verzekerden trekken aan het kortste eind. Overstappen kan tot 1 januari, maar Achmea heeft haar klanten pas begin februari laten weten dat de zorg in het Slotervaartziekenhuis niet langer wordt vergoed. Amsterdamse consumenten verkeerden tot vanavond in de veronderstelling dat zij hun verzekering niet konden opzeggen en over konden stappen naar een verzekeraar die wel afspraken heeft met het Slotervaartziekenhuis. Achmea vergoedt vanaf 1 april nog maar ongeveer 80 procent van de rekening van dit ziekenhuis.

Verzekeraar Achmea en het Slotervaartziekenhuis zijn in een conflict verwikkeld. Het Slotervaartziekenhuis weigert het contract dat de zorgverzekeraar aanbiedt. Verzekerden krijgen na 1 april alleen nog de lopende behandelingen vergoed en behandelingen op de spoedeisende hulp, mits ze via de huisarts of de ambulance bij het ziekenhuis binnenkomen. Nu gaat Achmea dus toch per geval bekijken of ook behandelingen na 1 april vergoed worden.

Onder Achmea vallen de volgende merken: Zilveren Kruis, Interpolis, Agis, FBTO, De Friesland, Avero en OZF.

www.trosradar.nl

Deel: ' RADAR Achmea staat overstappen toch toe bij Slotervaartziekenhuis '