RAI: Verkoop nieuwe autos blijft groeien

(07 April 2000)

De verkoop van personenautos is in het eerste kwartaal van 2000 licht gestegen ten opzichte van dezelfde periode 1999. In de achterliggende drie maanden zijn in totaal 209.339 personenautos op kenteken gezet. Dat is een groei van bijna 2,3 procent.
Een zelfde beeld is er ook in de markt van de bedrijfsautos. In het segment vanaf 3,5 ton gvw werden 4.873 bedrijfswagens geregistreerd. Een groei ten opzicht van het eerste kwartaal 1999 met 1,4 procent. De verkoop van vans steeg in de afgelopen drie maanden met 2,3 procent tot 30.988 stuks.

De groei van de verkoop van personenautos in ons land is in lijn met het beeld van de Europese autoverkopen. Uit cijfers van de Association des Constructeurs Europeens dAutomobiles (ACEA) blijkt dat de autoverkopen in januari en februari 2000 gestegen zijn met 6 procent gemiddeld. In de genoemde twee maanden zijn er in West-Europa zon 2,5 miljoen nieuwe autos verkocht.

Duitse autos blijven populair in Nederland. Het marktaandeel is licht gedaald naar ruim 40 procent (was 42 %). Een zelfde beeld doet zich voor bij de Franse merken. Een daling met 1 procent naar een marktaandeel van bijna 21 procent. Naast dalende marktaandelen van Duitse en Franse autos zijn er stijgende marktaandelen voor Italiaanse, Spaanse en Engelse autos. De Italiaanse merken groeien met een half procent naar 6,5 procent marktaandeel. De Spaanse autos hebben nu 3, 2 procent marktaandeel tegen 3 procent in het eerste kwartaal 1999. Het marktaandeel van de Britse autos stijgt naar 2 procent (was: 1,2 %). De voorkeur voor autos uit het Verre Oosten is nog steeds groot: ruim 21,5 procent. Het marktaandeel van Koreaanse autos stijgt met 2 procent naar 5,5 procent. Het marktaandeel van de Japanse autos daalt met 1,8 procent naar zon 16 procent.

De Opel Astra blijft ook in het eerste kwartaal van dit jaar de meest verkochte auto (11.542 stuks). De top-5 van best verkochte modellen ziet er verder als volgt uit: VW Golf (9.882), Ford Focus (8.917), Peugeot 206 (8.875) en Opel Zafira (5.830). Het meest verkochte merk is Opel met ruim 13 procent marktaandeel. De andere vier merken in de top zijn: Volkswagen (12 %), Renault (9,5 %), Peugeot (8,3 %) en Ford (bijna 8,3 %).

Deel: ' RAI Verkoop nieuwe auto's blijft groeien '