PERSBERICHT

Rational en Microsoft breiden strategische alliantie op gebied van zakelijke webapplicaties uit

Vergaande integratie tussen Rationals oplossingen voor softwareontwikkelteams en Microsoft-technologie versnelt ontwikkeling volgende generatie webapplicaties

Hoofddorp, 30 juli 1999 - Rational Software Corporation en Microsoft hebben hun bestaande alliantie uitgebreid om organisaties te ondersteunen de volgende generatie zakelijke webapplicaties sneller en betrouwbaarder te bouwen en in te zetten met behulp van het ontwikkelplatform Microsoft Visual Studio.
De alliantie verbreedt en verdiept de uit 1996 daterende samenwerking tussen Rational en Microsoft. Deze driejarige overeenkomst, die dit jaar wordt verlengd en uitgebreid, stelt klanten in staat om schaalbare en robuuste zakelijke applicaties te bouwen met behulp van de gecombineerde oplossingen van beide bedrijven. In de nieuwe overeenkomst is een aantal uitbreidingen opgenomen, zoals een nauwere integratie van producten, gezamenlijke ontwikkeling en marketing, wederzijdse uitwisseling van technologielicenties en trainingsmaterialen, inbedding van Rationals visuele modelleringstechnologie in Microsoft Visual Studio en een breed intern gebruik van Rational Suite Enterprise, Rational Suite PerformanceStudio en Rational ClearCase door softwareontwikkelteams van Microsoft. "Zakelijke webapplicaties bouwen met Windows Distributed interNet Applications vereist efficiënt functionerende softwareontwikkelteams. Rational biedt geavanceerde mogelijkheden voor het gezamenlijk ontwikkelen van oplossingen en is dus een uitstekende aanvulling op Visual Studio," stelt Paul Maritz, group vice president van Microsofts Developer Group. Een onderdeel van de samenwerking is dat Microsoft een licentie neemt op Rational Suite Enterprise, Rational Suite PerformanceStudio en Rational ClearCase voor al haar softwareontwikkelteams. "Daardoor kunnen we profiteren van Rationals volledig geïntegreerde oplossingen voor de complete levenscyclus van het ontwikkelproces," zegt Tom Button, product unit manager Visual Studio bij Microsoft. Het gebruik van Rational-producten door Microsoft betekent dat Rational optimale ondersteuning kan geven voor Microsoft-platforms en ?technologie. Rational breidt haar ondersteuning uit naar Windows Distributed interNet Applications (Windows DNA) en Component Object Model (COM)+?technologieën, zoals Microsoft Internet Explorer browsersoftware, Microsoft SQL Server, Extensible Markup Language (XML), Microsoft Transaction Server (MTS) en ActiveX Data Objects (ADO). Tevens neemt Rational deel aan het Visual Studio Integration Program (VSIP) van Microsoft om haar Rational Suite en Rational ClearCase levenscyclus tools nauwer te integreren met Visual Studio tools, zoals de ontwikkelsystemen Visual Basic, Visual C++ en Visual J++. Met behulp van de technologie uit het VSIP kunnen de geïntegreerde producten van Rational uitgebreide functionaliteit en optimale productiviteitsopties te bieden. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld profiteren van de verbeterde consistentie tussen de modelleringsoplossingen van Rational en die in Visual Studio. Microsoft heeft tevens aangekondigd dat zij een geautomatiseerde testoplossing afneemt van Rational, waarmee ze de compatibiliteitstesten gaat uitvoeren voor haar nieuwe Certified for Windows-programma voor applicaties. Voor deze certificatie moeten applicaties voldoen aan de Application Specification voor Windows 2000, de definitieve technische specificatie voor het ontwikkelen van betrouwbare en beheersbare applicaties voor het Windows-platform. Om ontwikkelaars te ondersteunen bij het uitvoeren van compatibiliteitstesten in een vroegtijdig stadium in de levenscyclus van de applicatie, levert Rational haar Rational TestFoundation voor Windows 2000. Dit is een gratis te downloaden uitbreiding van Rational TeamTest, een geautomatiseerde testoplossing voor de Windows 2000-compatibiliteitsvalidatie. De Rational TestFoundation wordt overigens ook gebruikt door Lionbridge VeriTest-laboratoria, een onderneming die wereldwijde Windows 2000-compatibiliteitstesten uitvoert voor certificatie van applicaties.
Om de scholings- en trainingsoplossingen voor webapplicaties gebouwd met Windows DNA te verbreden, zullen Rational en Microsoft wederzijds modules uit hun scholings- en trainingsmaterialen uitwisselen. Microsoft en haar trainingspartners kunnen hierdoor ontwikkelaars een ontwerpcurriculum aanbieden, dat de volledige levenscyclus van het ontwikkelproces omvat, met onder meer requirements management, analyse en ontwerp, UML en geautomatiseerde softwaretests. Klanten kunnen trainingen volgen bij beide ondernemingen die gedetailleerde informatie bieden over softwareontwikkelmethodes, ontwikkeltools, technologie en applicatiearchitectuur en implementatie.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van zakelijke zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Over Rational
Rational Software (Corporation) (NASDAQ: RATL) is een toonaangevend aanbieder van ontwikkelgereedschappen voor softwareontwikkelaars van technische, ingebedde, web-, e-commerce- en zakelijke informatiesystemen. Rational realiseerde in boekjaar 1999 (dat eindigde op 31 maart 1999) een omzet van 411,8 miljoen dollar en biedt wereldwijd werk aan meer dan 2000 mensen. De veelomvattende oplossingen van Rational vormen een antwoord op de grote problemen waar ontwikkelaars van bedrijfskritische softwaretoepassingen mee worden geconfronteerd. Deze oplossingen verbeteren in belangrijke mate de effectiviteit en productiviteit van softwareontwikkelteams, waardoor zij de ontwikkelcyclus kunnen verkorten en een betere kwaliteit kunnen afleveren. Meer informatie over Rational is te vinden op: http://www.rational.com.

Voor meer informatie
Rational Software Benelux B.V., Epco Pottinga, telefoon 023 - 5694300, e-mail epotting@rational.com of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert W. de Moll, telefoon 023 - 5628208, e-mail robertdm@monogram.nl

Rational Software, Rational Suite Enterprise, Rational AnalystStudio, Rational DevelopmentStudio, Rational TestStudio, Rational PerformanceStudio, Rational Rose, Rational ClearCase, RequisiteProe en het Rational-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Rational Software Corporation in de Verenigde Staten en in andere landen.

Deel: ' Rational en Microsoft breiden strategische alliantie uit '