Rational Software ondersteunt Microsoft Office 2000

Rationals ontwikkelgereedschappen versnellen ontwikkeling van Office 2000-applicaties

Hoofddorp, 31 maart 1999 - Tijdens de onlangs gehouden Microsoft Office 2000 Deployment Conference heeft Rational Software aangekondigd dat het bedrijf de nieuwe kantoorreeks Microsoft Office 2000 gaat ondersteunen. Als eerste voorbeeld daarvan wordt Rational Rose 98i, het toonaangevende visuele modelleringsgereedschap van Rational, geïntegreerd met Office 2000. Ontwikkelaars kunnen hierdoor eenvoudiger maatapplicaties bouwen die de functionaliteit van Microsofts Office 2000-suite verder uitbreiden. Daarnaast kondigde Rational ook aan dat toekomstige versies van haar geïntegreerde familie van ontwikkelgereedschappen Office 2000 nog beter zullen ondersteunen. Hiermee zal de ontwikkeling van applicaties die profiteren van de functionaliteit van Office 2000, nog verder versneld kunnen worden.

Microsoft Office 2000 bevat verbeterde productiviteitsgereedschappen en componenten, waarmee ontwikkelaars maatwerkapplicaties kunnen creëren, die gebruik maken van Office 2000-componenten. De Office 2000 Developer Edition bevat ontwikkelgereedschappen voor ontwikkelaars die met Visual Studio applicaties ontwerpen die met Office 2000 moeten worden geïntegreerd. Deze ontwikkelgereedschappen omvatten add-in sjablonen voor het Component Object Model (COM) en voorbeeldcode om Office-toepassingen te automatiseren. Het product bevat verder ontwikkelgereedschappen om uiteenlopende datasets te benaderen, waardoor ontwikkelaars de gegevens in zakelijke databases eenvoudig kunnen integreren met Microsoft Office-toepassingen. Hierdoor wordt de accurate en snelle toegang tot deze zakelijke informatie verbeterd.

Rational Rose 98i versnelt de ontwikkeling van Office 2000-toepassingen. Door gebruik te maken van de gestandaardiseerde UML-taal (Unified Modeling Language) stelt Rational Rose ontwikkelaars in staat om Office 2000-objecten te visualiseren, inclusief de interfaces, onderlinge relaties en extensies. Ontwikkelaars kunnen hun applicatiemodel op deze objecten baseren en op grond daarvan automatisch code laten genereren voor Visual Basic, Visual C++ en Java. Met Rational Rose is ook reverse engineering mogelijk van zelf ontwikkelde toepassingen die zijn geschreven in Visual Basic, Visual C++ en Java. Deze applicaties kunnen ontwikkelaars daarna eveneens laten profiteren van de functionaliteit van Office 2000.

"De mogelijkheid van Rational Rose om de Office 2000-architectuur te visualiseren, stelt ontwikkelaars in de gelegenheid om ten volle te profiteren van het Office ontwikkelplatform", zegt Chris Gibbons, algemeen manager Office marketing bij Microsoft. "Visuele modellering geeft de ontwikkelaar een beter begrip van Office-componenten en hun onderlinge relaties, waardoor het niet langer noodzakelijk is om de objectcode 'handmatig' te doorgronden. Daardoor kunnen programmeurs zich concentreren op de vraag hoe zij de Office-componenten zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken om de ontwikkelcyclus te verkorten."

Over Rational Rose
Rational Rose 98i biedt een visuele modellering van software volgens de Unified Modeling Language (UML), voor het ontwerpen van op componenten gebaseerde toepassingen. UML is ontwikkeld door Rational en is door de Object Management Group (OMG) officieel als standaard aanvaard. UML is de standaardtaal voor het specificeren, visualiseren, bouwen en documenteren JavaBean-componenten kunnen worden ontleed om daaruit interfaces af te leiden en de onderlinge relaties te bepalen van alle componenten binnen een model. Rose 98i Enterprise biedt de mogelijkheid om meerdere talen, zoals C++, Visual Basic en Java, binnen hetzelfde model te gebruiken.

Over Microsoft Office 2000
De Microsoft Office 2000-lijn bestaat uit vijf verschillende suites, die zijn toegespitst op de behoeften van uiteenlopende Office-gebruikers. Office
2000 Premium is de uitgebreidste suite. Deze bevat FrontPage 2000 (webontwikkeling en managementgereedschappen), PhotoDraw 2000 (zakelijke grafische software), Word 2000, Microsoft Excel 2000, de Outlook 2000-client (messaging en samenwerking), PowerPoint 2000 (presentatiesoftware), Microsoft Access 2000, Publisher 2000, Microsoft Small Business Tools en de Microsoft Internet Explorer 5.0 Webbrowser.

Over Rational
Rational Software Corporation (NASDAQ: RATL) is een toonaangevend aanbieder van ontwikkelgereedschappen voor softwareontwikkelaars van technische, ingebedde, web-, e-commerce- en zakelijke informatiesystemen. Rational realiseerde in boekjaar 1998 (dat eindigde op 31 maart 1998) een omzet van
311 miljoen dollar en biedt wereldwijd werk aan meer dan 2000 mensen. De veelomvattende oplossingen van Rationals vormen een antwoord op de grote problemen waar ontwikkelaars van bedrijfskritische softwaretoepassingen mee worden geconfronteerd. Deze oplossingen verbeteren in belangrijke mate de effectiviteit en productiviteit van softwareontwikkelteams, waardoor zij de ontwikkelcyclus kunnen verkorten en een betere kwaliteit kunnen afleveren. Meer informatie over Rational is te vinden op: http://www.rational.com.

Voor meer informatie

Rational Software Benelux B.V., Pratap Raju, telefoon 023 - 5684656, e-mail praju@rational.com of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert W. de Moll, telefoon 023 - 5628208, e-mail robertdm@monogram.nl

Rational, RequisitePro, Visual Test, Rational Suite, Rational DevelopmentDeskTop, Rational AnalystStudio en het Rational-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Rational Software Corporation in de Verenigde Staten en in andere landen.

Deel: ' Rational Software ondersteunt Microsoft Office 2000 '