REC PRODUCEERT EERSTE PV-MODULES MET ÉÉN JAAR TERUGBETALINGSTIJD EN TOONAANGEVENDE LAGE KOOLSTOFVOETAFDRUK

SANDVIKA, Noorwegen--(BUSINESS WIRE)-- 20110907 --

REC kondigde vandaag een voor de sector toonaangevende energieterugbetalingstijd en lage koolstofvoetafdruk aan voor REC-modules dankzij het efficiënte gebruik van schone energie door de hele zonnemodulelevenscyclus heen.

REC kondigde de resultaten aan van haar tweede levenscyclusanalyse (LCA), uitgevoerd door het onafhankelijke en internationaal erkende Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). “Een levenscyclusanalyse is een belangrijk hulpmiddel opdat beleggers en consumenten een beter begrip krijgen van duurzame zonne-energiesystemen. De LCA-resultaten van REC tonen dat het bedrijf de energetische reductie voor de productie van zonnepanelen voortzet. Hierdoor wordt PV duurzamer en kan grotere concurrentie bieden,” zei Ton Veltkamp, Manager Silicon Photovoltaics - Materials & Processing, ECN Solar Energy.

De studie evalueert de complete milieu-impact van een zonnemodule uit de extractie van grondstoffen door het productieproces heen tot aan het recycleren van een module. De studie werd in opdracht van REC uitgevoerd door ECN tijdens het eerste kwartaal van 2011 met behulp van de norm ISO 14040.

Erik Sauar, Senior Vice President en CTO, REC Group zei: “Wij werken voortdurend aan een duurzamere zonne-energie door in het productdesign afval te verminderen, de ingegoten kristallijnefficiëntie te verbeteren, de plaatdikte te verminderen en het celrendement te verhogen met als doelstelling 18 procent in 2012.”

De resultaten tonen dat REC-producten tot de eerste kristallijn modules behoren met een energieterugbetalingstijd van één jaar. Dit is tijd die nodig is voor een module om dezelfde hoeveelheid energie te genereren die voor haar productie nodig is, inclusief de hele balans van systeemcomponenten (BOS). De energieterugbetalingstijd is gebaseerd op plaatsen met ongeveer 1700 kWh/m² insolatie per jaar – wat specifiek is voor Zuid-Europa en het noorden van de VS.

De ECN-studie toonde verder dat naargelang de productieketen, de voetafdruk van een REC-systeem tussen slechts 18 en 22 g/kWh CO2 ligt, terwijl een conventioneler PV-systeem een voetafdruk van ongeveer 35 g/kWh heeft.

Het FBR-proces van REC, dat 90 procent minder vermogen dan de beste concurrenten verbruikt, en REC's wereldwijd toonaangevende energierendement, zijn de twee belangrijkste redenen voor de krachtige duurzame prestatie van REC.

Over REC

REC is een toonaangevende, verticaal geïntegreerde speler in de zonne-energiesector. REC is een van 's werelds grootste producenten van polysilicium en platen voor zonne-energietoepassingen, en een snelgroeiende fabrikant van zonnecellen en -modules. REC is ook betrokken bij projectontwikkeling op andere gebieden in de fotovoltaïsche markt. REC is in 1996 opgericht in Noorwegen en een internationaal gericht zonnecelbedrijf met wereldwijd ongeveer 4000 werknemers. REC had een jaaromzet van omstreeks EUR 1,7 miljard in 2010. Voor meer informatie over REC kunt u terecht op www.recgroup.com .

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
REC Solar France SAS