NED.FED.V.D. CINEMATOGRAFIE

RECORDBEZOEK NATIONALE BIOSCOOPDAGEN

De Nationale Bioscoopdagen afgelopen dinsdag 20 en woensdag 21 april zijn ook dit jaar een groot succes geworden. Ruim 200.000 mensen gingen naar de film, elf procent meer dan vorig jaar. Dit recordaantal maakte de Schweppes Nationale Bioscoopdagen van 1999 tot de meest succesvolle aller tijden.

De stijging van het bezoekersaantal is mede het gevolg van de uitbreiding van ÄÄn naar twee bioscoopdagen. Vorig jaar was de drukte dusdanig groot dat tot spreiding van het evenement over meerdere dagen is besloten.

In het hele land organiseerden bioscopen extra activiteiten. Ook waren er speciale voorstellingen van 'Titanic' en 'There's Something About Mary', de films die door het publiek waren uitgeroepen tot 'Beste Bioscoopfilms' van 1998.

Tijdens de bioscoopdagen kostten alle kaartjes fl. 7,50 terwijl elke bezoeker een Nationale Bioscoopbon van fl.2,50 voor een vervolgbezoek cadeau kreeg. Van elk verkocht kaartje gaat een gulden naar de samenwerkende hulporganisaties voor Kosovo. Het succes van de bioscoopdagen maakt het mogelijk dat het gezamenlijke Nederlandse film- en bioscoopbedrijf twee ton kan overmaken naar giro 555.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Amsterdam, 22 april 1999