Progress Software meldt recordresultaat over vierde kwartaal en kondigt aandelensplitsing aan

Onderneming sluit fiscaal jaar af met recordomzet van $286 miljoen en recordwinst van $1,78 per aandeel

Capelle a/d IJssel, 1 januari 2000 - Progress Software Corporation, een toonaangevende leverancier van applicatieontwikkeling-, implementatie- en beheeroplossingen, heeft vandaag een recordomzet, -bedrijfsresultaat en -winst bekend gemaakt over het vierde kwartaal en het volledige fiscale jaar dat eindigde op 30 november 1999. De kwartaalomzet nam met 13 procent toe tot $78,1 miljoen, ten opzichte van de $69,2 miljoen in hetzelfde kwartaal van het vorige jaar. Het bedrijfsresultaat over het vierde kwartaal van 1999 bedroeg $16 miljoen en de nettowinst $11,8 miljoen, in vergelijking met respectievelijk $11,3 miljoen en $8,4 miljoen over hetzelfde kwartaal van het vorige jaar. De nettowinst per aandeel van $0,60 betekende een toename van 40 procent ten opzichte van de $0,43 in het vierde kwartaal van 1998.

Progress Software kondigde tevens aan dat de raad van bestuur een aandelen-splitsing heeft goedgekeurd waarbij één gewoon aandeel wordt omgezet in twee nieuwe. De transactie vindt plaats in de vorm van een 100 procent dividend in aandelen. Aandeelhouders die op 7 januari 2000 bij het sluiten van de markt als zodanig staan geregistreerd, hebben recht op één extra aandeel voor elk gewoon aandeel dat zij op die datum in hun bezit hebben. De opsplitsing zal plaatsvinden op 21 januari 2000.

Over de twaalf maanden die eindigden op 30 november 1999 nam de omzet toe met 19 procent: van $239,9 miljoen in 1998 tot $286,1 miljoen. Het bedrijfsresultaat verbeterde met 56 procent van $30 miljoen in 1998 tot $46,7 miljoen. De nettowinst steeg met 54 procent tot $35 miljoen ten opzichte van de $22,8 miljoen in 1998 en de winst per aandeel steeg met 51 procent van $1,18 in 1998 tot $1,78.

De omzet van het bedrijf werd nadelig beïnvloed door de sterkere dollar tijdens het vierde kwartaal en het volledige fiscale jaar 1999 in vergelijking met 1998. Gecorrigeerd voor valutaschommelingen nam de omzet in het vierde kwartaal toe met 19 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van 1998. Gecorrigeerd voor valutaschommelingen nam de omzet in het hele fiscale jaar 1999 toe met 23 procent in vergelijking met het fiscale jaar 1998.

Tijdens het vierde kwartaal kocht het bedrijf ongeveer 33.000 van de eigen aandelen terug voor $1 miljoen. Sinds in het eerste kwartaal van 1996 werd begonnen met het terugkopen van aandelen, heeft het bedrijf ongeveer $5,8 gewone aandelen ter waarde van $91,8 miljoen uit de markt gehaald. Aan het eind van het jaar vertegenwoordigden de liquide middelen en kortetermijninvesteringen een totale waarde van $158,7 miljoen, een recordbedrag. De krediettermijn van debiteuren was aan het eind van het jaar gemiddeld 55 dagen in vergelijking met 53 dagen een jaar geleden.

?Onze financiële resultaten werden positief beïnvloed door het feit dat onze ISV?s (Independent Software Vendors) meer applicaties verkochten dan ooit tevoren. Bovendien heeft Progress Software honderden nieuwe partners toegevoegd aan haar verkoopkanalen, zowel voor onze traditionele markten als ten behoeve van de sterk in opkomst zijnde markt voor Application Service Providers (ASP?s)?, aldus Joseph W. Alsop, president van Progress Software. ?Door de ontwikkeling van een compleet nieuw model voor het leveren van applicaties en de stijgende vraag naar onze op het Internet gebaseerde producten is dit een fantastisch jaar geweest voor Progress Software en de duizenden ASP?s en ISV?s die bedrijfsapplicaties hebben gebouwd op basis van onze technologie.?

Hoogtepunten in 1999
Progress Software heeft het afgelopen jaar verschillende mijlpalen beleefd. In 1999 introduceerde het bedrijf haar nieuwe visie ten aanzien van de toekomst van zakelijke applicaties in combinatie met het Internet en halverwege het jaar wist het de leidende positie over te nemen in de snelgroeiende ASP-markt.
Progress Software was de eerste die op de markt kwam met een complete reeks producten, technologieën en partnerships, waarmee ISV?s hun applicaties konden aanpassen aan een volledig nieuwe distributiemethode, op basis van het ASP-model. ASP-applicaties zijn beschikbaar op afroep, via een abonnementssysteem, en hoeven niet langer te worden aangeschaft. Bovendien worden zij geleverd via het Internet. Hierdoor kunnen kleine en middelgrote organisaties sneller en goedkoper toegang krijgen tot applicatiefuncties die voorheen voor hen onbereikbaar waren. In mei 1999 lanceerde Progress Software haar ASPEN?-programma, dat nu meer dan 150 leden telt en de grootste wereldwijde ASP-bron in de branche vormt.

Het bedrijf introduceerde dit kwartaal ook Progress SonicMQ, een berichtenserver voor Internet-gebruik die is gebaseerd op de JMS-specificaties (Java Messaging Service). Deze introductie vormde een uitbreiding van het Internet-productaanbod van Progress Software en een nieuwe stap in het kader van haar UAA-strategie (Universal Application Architecture) voor de lange termijn. Met zijn unieke XML-functionaliteit biedt Progress SonicMQ ? de eerste op de markt beschikbare stand-alone berichtenserver die is gebaseerd op JMS en wordt aangeboden door een grote softwareleverancier ? ontwikkelaars de mogelijkheid te voldoen aan de steeds sterker wordende vraag naar schaalbaarheid van business-to-business e-commerce-applicaties en om in te spelen op de behoefte naar integratie van applicaties.

De RDBMS-bedrijfsdatabase van Progress Software heeft haar positie van meest gebruikte geïntegreerde database nog weten te versterken. De meest recente versie van RDBMS ondersteunt tweemaal zoveel gelijktijdige gebruikers en databases met een capaciteit tot 100 petabyte. Bovendien is deze lineair uitbreidbaar tot acht miljoen transacties per dag. Voor het tweede achtereenvolgende jaar werd Progress Software door Dataquest ? een divisie van de Gartner Group ? uitgeroepen tot marktleider voor geïntegreerde databases. Volgens Dataquest is Progress Software de toonaangevende leverancier op de groeiende markt voor geïntegreerde databases in de Verenigde Staten met een marktaandeel van 19 procent, waarbij het bedrijven als Oracle en Sybase achter zich laat.

Alle zakelijke mededelingen en productaankondigingen van het bedrijf kunt u vinden op de website www.progress.com. Voor meer informatie over de ASP-markt en het ASPEN-programma van Progress Software kunt u terecht op www.ASPconnections.com.

Progress Software
Progress Software Corporation (Nasdaq: PRGS) is leverancier van softwareproducten en -diensten, waarmee bedrijfsoplossingen kunnen worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd voor alle computer- en netwerk-omgevingen (development, deployment en management). De producten worden gebruikt door ruim 60% van de Fortune 100-bedrijven en omvatten onder meer applicatieservers, databases, ontwikkeltools en beheerproducten voor internet/ Web-extranet- en intranet-applicaties.

De klanten van Progress zijn actief in 100 landen, worden wereldwijd ondersteund door 1200 Progress-medewerkers en implementeren jaarlijks voor meer dan $1,5 miljard aan applicaties, gebaseerd op Progress Software en ontwikkeld door meer dan 2000 onafhankelijke softwareleveranciers.

Meer informatie:
Progress Software BRODEUR Schoep & Van der Toorn
Monique Bruins Döne Köycü telefoon: 010 - 235 11 11 telefoon: 020 - 487 40 00 e-mail: mbruins@progress.com e-mail: done.koycu@svdt.nl

Deel: ' Recordresultaat en aandelensplitsing voor Progress Software '