Records en primeurs bij Alfa Romeo op de AutoRAI

(11 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Alfa Romeo noteert beste jaar tot nu toe. Vijf primeurs tijdens AutoRAI: Alfa 156 Selespeed, de nieuwe generatie Alfa 145/146, Momo Red en Blu style-uitvoering Alfa 166 en Alfa 1562.5 V6 met unieke Q-System automaat.

Het is duidelijk: de nieuwe Alfa Romeo modelgeneratie spreekt enorm tot de verbeelding van de Nederlandse autokoper. Alfa draait letterlijk als nooit tevoren. Met meer verkopen dan ooit, een stijging van zo'n 65 procent ten opzichte van het jaar ervoor, vestigt het sportieve Italiaanse merk record op record.
De reden is overduidelijk: Alfa schrijft de begrippen dynamiek en uitstraling met hoofdletters. Dat wordt nog eens onderstreept met een opvallend groot aantal primeurs tijdens de komende AutoRAI. Van de nieuwe generatie Alfa 145 en 146, via een revolutionair nieuwe formule 1 versnellingsbak voor de Alfa 156 2.0 Twin Spark 16V, een niet minder bijzondere automaat voor de Alfa 156 2.5 V6 en last but not least de Momo Red en Blu style -uitvoeringen van de nieuwe Alfa 166.

Vooral bij de liefhebbers van dynamiek en design mag de Alfa-stand op de AutoRAI de komende weken zeker niet in hun agenda ontbreken. Er zijn immers niet minder dan vijf primeurs te bewonderen. Onder andere de nieuwe 1999-uitvoeringen Alfa 145 en Alfa 146 zullen flink meehelpen om het afgelopen recordjaar van het Italiaanse merk nog een dunnetjes over te doen. De nieuwe generatie komt overigens rond april naar ons land.
De kersverse '99-uitvoeringen van de Alfa 145 en 146 zijn op veel gebieden nog verder geperfectioneerd. Wat bij de eerste kennismaking meteen opvalt, is het feit dat de verrassend betaalbare Alfa-middenklassers zowel qua design als techniek en uitrusting overduidelijk zijn geïnspireerd op de grotere Alfa 156 en in een aantal opzichten zelfs de Alfa 166. Uiteraard met behoud van hun fraaie Twin Spark 16V motoren en de directe ingespoten common-rail 1.9 JTD turbodiesel.
Wat misschien nog het meest opvalt, zijn de nieuwe bumpers in de kleur van de carrosserie met stootstrips. Maar ook de nieuwe grille, de nieuwe mistlampen, andere lakkleuren en nieuwe wieldeksels met brede banden mogen er zijn. De gelijkenissen met de succesrijke Alfa 156 zijn evident.
Ook in het interieur zijn allerlei accenten terug te vinden die doen denken aan de fraaie Alfa 156. En de grote Alfa 166. Denk aan de titaankleurige middenconsole in een aantal versies, de chroomdetaillering op diverse onderdelen en de toepassing van opvallend fraaie nieuwe stoffen. Die overigens mooi combineren met de nieuwe interieurkleur Grigio Irlanda. Ook de meters zijn aangepast. Ronduit opmerkelijk is het feit dat de toch al ongekend rijke techniek en uitrusting van de Alfa 145 en 146 nog verder wordt opgewaardeerd. Zo zijn alle versies nu uitgerust met een ultramodern ABS-systeem en twee airbags.

Sport- en Comfort-pakket voor 145 en 146
Het spreekt vanzelf dat ook de sportieve topversies Alfa 145 2.0 Quadrifoglio en de Alfa 146 2.0 Ti nog eens flink zijn opgewaardeerd. Geheel nieuw is de mogelijkheid om alle motoruitvoeringen met een Sport-pakket te bestellen. Een spoiler achterop, nieuwe 15 inch lichtmetalen velgen met extra brede 195/55-series banden, een dynamischer afgestemde stuurinrichting, zijskirts, sportstoelen, een met leer bekleed sportstuur en dito pookknop plus fraai beklede dashboardpanelen. Kortom: auto's die zijn uitgevoerd in de geest van de Quadrifoglio en Ti.
Wie juist extra waarde hecht aan luxe en comfort kan het nieuwe Comfort-pakket bestellen. Met speciale bekleding, leer op het stuur en de pookknop, houtaccenten op het dashboard, luxe tapijt als in de Alfa 156, maar bijvoorbeeld ook arconditioning en afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling.

Alfa 156 met Selespeed-versnellingsbak
Ook rond de Alfa 156 valt heel wat te melden. Met de introductie van model '99, medio mei, worden alle versies bijvoorbeeld standaard uitgevoerd met zijdelingse airbags. En krijgen ook de 1.6 Twin Spark 16V en de 1.9 JTD twee airbags mee. Maar de meest spectaculaire innovatie is zonder twijfel de primeur van de Alfa Romeo 156 2.0 Twin Spark 16V met Selespeed versnellingsbak. Een techniek die tot nu toe alleen werd toegepast in de wel heel exclusieve Ferrari 355. De kenners weten dan eigenlijk al genoeg: een werkelijk fenomenaal sportieve techniek, waarbij op- en terugschakelen net als in een racewagen gebeurt met twee knopjes op het stuurwiel. Een druk op de linker knop en de bak schakelt razendsnel terug, een druk rechts en hij schakelt bijna onmerkbaar op. Zo rap verloopt het allemaal. Let wel: het betreft hier geen variant op een automaat, maar een flitsende gerobotiseerd schakelende mechanische bak. Die sterk doet denken aan formule 1 techniek. De Selespeed wordt zonder koppelingspedaal uitgevoerd, regelt de werking van de koppeling helemaal zelf en schakelt de vijf versnellingen elektro-hydraulisch. Met een druk die wel tot 60 bar kan oplopen... Sportiever kan niet. Overigens kan de versnellingsbak desgewenst ook met de hand via een joystick geschakeld worden. Als een sequentiële bak. En is er een comfortabele volautomatische stand voor stoplichtverkeer in de stad.

Alfa 156 met Q-system
Minstens even interessant - en dynamisch - is de nieuwe Q-techniek voor de Alfa 156 2.5 V6 24V. Met zijn 193 paarden krachten staat die borg voor indrukwekkende prestaties. Als alternatief voor de handgeschakelde versnellingsbak introduceert Alfa Romeo nu een nieuw type 4-traps transmissie dat het midden houdt tussen een automaat en een handmatig geschakelde bak.
Of misschien moet je het anders zeggen: het Q-system combineert het beste van beide werelden. Rustig over de weg zoeven? Dan zet je de schakelpook gewoon in de rechter positie. En wordt alles zijdezacht voor je geregeld. Naar eigen keuze in een City-, Sport- of Winter-modus.
Maar nadert tussen werkadres en huis dat favoriete slingerweggetje dat de sublieme wegligging van de Alfa 156 zo goed kan testen... dan wordt het misschien tijd om van de automaat over te schakelen naar het Q-system. Even de pook naar links drukken en de versnellingsbak kan verder op de klassieke wijze met de hand worden geschakeld. Sterker nog: dat gebeurt zelfs in het bekende H-patroon. Met opvallend korte bewegingen.

Tentoonstellingsdebuut Alfa 166
De nieuwe grote Alfa staat al een tijdje in de showrooms, maar dat neemt niet weg dat hij tijdens de AutoRAI voor het grote publiek toch zijn tentoonstellingsdebuut viert. Om dat te vieren zijn in Amsterdam voor het eerst de speciale uitvoeringen met Momo-interieur te zien: de Blu-style en de Red-style.
De stand van zaken rond de Alfa 166, zo kort na zijn lancering? Uiteraard komt hij als representant van een ander, aanzienlijk exclusiever segment niet zo hard uit de startblokken als de Alfa 156. Al was het maar omdat hij zo kort voor de jaarwisseling is gepresenteerd. Maar de belangstelling voor de chique sportieve Alfa is verrassend groot en de verkopen komen inmiddels naar volle tevredenheid op gang.
Dat geldt net zo voor de Alfa Spider en GTV, waarvoor meer belangstelling is dan ooit tevoren. Het ligt voor de hand dat de lancering van de nieuwe 1.8 Twin Spark 16V uitvoeringen - bijzonder gespierd en toch heel betaalbaar - daaraan flink heeft bijgedragen.

U vindt de Alfa Romeo-stand in de Hollandhal, standnummer 1101.

Deel: ' Records en primeurs bij Alfa Romeo op de AutoRAI '




Lees ook