Provincie Flevoland

NUMMER: 99-070
DATUM: 10 mei 1999

Recyclingactie kunststof tuinmeubelen

Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeenten Lelystad, Almere, Noordoostpolder, Zeewolde, Urk, Dronten en de provincie Flevoland. Van zaterdag 15 mei tot en met zaterdag 29 mei 1999 kunnen op diverse plaatsen oude en kapotte kunststof tuinmeubelen kosteloos worden ingeleverd. In tegenstelling tot vorig jaar doen dit jaar alle Flevolandse gemeenten mee aan deze gezamenlijke actie. De firma HT/PolyRec plaatst de containers en zorgt er in samenwerking met Daly Plastics uit Lelystad voor, dat de tuinmeubelen worden gerecycled. Recycling van kunststof staat in feite nog in de kinderschoenen. Slechts 12% van de ca. 1 miljard kilo plastic afval die jaarlijks in Nederland wordt geproduceerd, wordt gerecycled. Dat is slecht voor het milieu en zonde van het materiaal. Kunststof tuinmeubelen kunnen, zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van nieuwe recycling technieken, goed worden hergebruikt. Van oude stoelen en tafels kunnen weer nieuwe tuinmeubelen worden gemaakt of andere kwaliteitsproducten. Zo zijn bijvoorbeeld de stoelen in het Gelredôme stadion in Arnhem voor 60% geproduceerd uit verwerkte oude kunststof tuinmeubelen. Alleen tuinmeubelen die volledig van kunststof (Polypropyleen) zijn gemaakt kunnen worden ingeleverd. Dus geen tuinmeubelen van hout, ijzer, of kunststof met metalen of houten onderdelen. Andere kunststofproducten zoals speelgoed, pvc schrootjes, emmers en plastic flessen e.d. kunnen niet worden ingeleverd. Overigens loopt de actie in de gemeenten Almere en Noordoostpolder het hele jaar door. De andere gemeenten beperken zich tot de periode 15 t/m 29 mei
1999. De kunststof tuinmeubelen kunnen op de volgende plaatsen worden ingeleverd. Almere - Recyclingperron Almere-Haven De Steiger 221 - Recyclingperron Almere-Stad Zwenkgrasstraat 10 Openingstijden: maandag van 08.00 - 19.30 uur, dinsdag t/m vrijdag van 08.00 - 18.00 uur en zaterdag van 09.00 - 17.00 uur. Nadere (pers)informatie bij: Magrietha Rengers, telefoon 036 - 5471876 Vervolg persbericht Recycling kunststof tuinmeubelen nr.
99-070/1. Zeewolde - Trekkersveld Industrieweg 41 Openingstijden: zaterdagen
15, 22 en 29 mei van 09.00 - 12.00 uur. Nadere (pers)informatie bij: Wieneke Wolthuis, telefoon 036-5229555 Lelystad Nadere (pers)informatie bij: Carel Kersbergen, telefoon 0320 - 278271 Urk - Overlaadstation Staartweg Openingstijden: zaterdag van 10.30 - 13.00 uur, maandag t/m vrijdag van
10.30 - 13.00 en van 14.00 - 16.30 uur. Nadere (pers)informatie bij: Eef de Vries, telefoon 0527 - 689828 Noordoostpolder - Afvalscheidingsstation Montageweg 1, telefoon 0527-619789 Openingstijden: zaterdag van 09.00 -
16.30 uur, maandag t/m vrijdag van 10.30 - 17.30 uur Nadere (pers)informatie bij: Margreet de Rijk, telefoon 0527 - 633212 Dronten - Milieustraat Nijverheidsweg 9-11, Dronten Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.30 -