Graag willen wij u laten weten dat de bekende Armeense filmregisseur Don Askarian in Nederland is om zijn nieuwste lange speelfilm On the Old Roman Road op te nemen in Rotterdam.

DON ASKARIAN is al vaker te gast geweest op het Internationale Film Festival Rotterdam, waar veel van zijn films werden vertoond.

"On The Old Roman Road is een bijzondere film, omdat deze de langdurige relatie tussen de regisseur en de stad Rotterdam kenmerkt en omdat de film de eerste coproductie zal zijn tussen Armenië en Nederland (Rotterdam).

De film zal worden uitgezonden door televisiezenders in alle Duitssprekende landen en in de Benelux. De wereldpremière van "On The Old Roman Road" vindt plaats op het Internationale Film Festival Rotterdam 2001.

De film is een internationale productie met Don Film (Armenië), Rotterdams Film Fonds, Hubert Bals Fonds, Askarian Film (Duitsland), Film 21(Nederland) and WDR (Duitsland).

Voor meer informatie en interviews kunt u contact opnemen via e-mailaskarian18@zonnet.nl, of tel. 00 31 10-4223769 (Esther Godijn)

SYNOPSIS

Een oude schrijver, woonachtig in Rotterdam, herinnert zich zijn jeugd in het Ottomaanse Rijk: magische liefde, politieke brutaliteit. De film is bloedige komedie, maar tegelijkertijd ook een modern misdaad verhaal over Armeense terroristen, en over de Koerdische tragedie.

BIOGRAFIE DON ASKARIAN

"Superieure kunstzinnigheid en technisch vakmanschap zijn continu aanwezig. Ook nu toont de niets ontziende Askarian geen bereidheid om te voldoen aan de verwachtingen van het opperlakkige publiek. Zijn artistieke, eigenzinnige integriteit dwingt respect af en versterkt opnieuw zijn internationale reputatie aan die hij blijvend verkreeg met zijn eerste lange speelfilm "Komitas"."

David Rooney, Variety, 21 December 1992

Don Askarian werd geboren in 1949, in Stepanakert, Nagorno Karabakh. In 1967 ging hij naar Moskou om geschiedenis en kunst te studeren. Na zijn studie werkte hij als regie-assistent en film criticus. In 1978 migreerde hij vanuit de USSR naar West Berlijn.

De afgelopen 20 jaar heeft hij in Duitsland geleefd en gewerkt. Hij heeft verschillende prijzen gewonnen op internationale film festivals. Hij is waarschijnlijk de enige regisseur wiens "pure" Armeense films professioneel gedistribueerd en financieel succesvol geweest zijn in Duitsland, Japan, Nederland, Engeland.....

Het werk van de regisseur wordt door een aantal filmcritici beschreven als "Magisch realisme. Don Askarian zelf noemt zijn manier van werken "het creëren van een nieuwe realiteit".

"Dali, Tarkovski, Bunuel, Deren. Voeg de naam van de Armeense regisseur Don Askarian toe aan de geleden van dit droomteam. Zijn laatste film "Avetik" is heel erg in de traditie van de cinema van dromen. Een beeldschone en hypnotiserende film. "Avetik" ontroert de ogen en verwart de geest. De film neemt je mee in een trip die je naar de hel of de hemel leidt- een sappige tuin vol met blootborstige godinnen of een bevroren steppe vol verwoesting en dood. Askarian is in staat om beelden te produceren die anders zijn dan alles wat je eerder gezien hebt, terwijl ze je toch verbazen met een primaire verwantschap."

Giovanni Fazio, The Japan Times, 25 Maart 1995

Zijn eerste film was "The Bear" (regie, script, kostuums en decor), gebaseerd op Chekhovs verhaal (1983-1984). Van 1985 tot 1988 was hij aan het werk aan "Komitas". Deze film heeft verschillende prijzen gewonnen op internationale film festivals. In 1988 maakte hij de documentaire "Nagorno Karabakh" (regie en script). Van 1990 tot 1992 produceerde hij de speelfilm "Avetik" (regie, script, montage, decor).

"Met "Komitas" en "Avetik" werd Don Askarian de belangrijkste Armeense filmregisseur."

Rheinische Post

Retrospectieven van zijn films draaiden op het Philadelphia Filmfestival of World Cinema 1993, International Filmfestival Figueira da Foz 1993, International Filmfestival Soa Paulo 1993, Tokio International Filmfestival 1994.....

Fototentoonstellingen van werk van Don Askarian vonden plaats in Tokio, Berlijn, Potsdam Film Museum, Armenië....

De producer Don Askarian is sinds 1982 actief in de filmindustrie met Margarita Woskanian Film Productions. In 1995 richtte hij de productie en distributiebedrijven, Don Film (Armenië) en Askarian Film (Duitsland) op. Televisiezenders, distributeurs en filmfondsen in Duitsland, Engeland, Frankrijk, België, Griekenland, Zwitserland, Japan en Nederland zijn gebruikelijke coproducenten en kopers van de films van Don Film en Askarian Film. Sinds januari 2000 heeft Don Askarian zich ook in Nederland gevestigd met FILM 21.

In 1996 werd Don Askarians boek "Dangerous Light" uitgegeven in Armenië. Het boek bevat the scripts van o.a. "Noraduz", "Komitas", "Avetik" en essays als "Chekhov and Cinema", "Dangerous Light", "An open letter" geschreven door Don Askarian zelf, interviews en recensies van de wereldpers, als ook een filmgrafische als biografische schets, met foto's van de films. Het boek begint met een introductie door de bekende Duitse filmcriticus Peter W. Jansen:

De beelden, vol associatieve dichterlijkheden, staan op zichzelf en jagen geen dramatische of episch doel na. Zij zijn de mooiste en meest mysterieuze beelden in de Cinema Icons Gallery.

De documentaire film "Parajanov" was zijn laatste film in 1998 (coproductie met ARTE). De film draaide op het Internationale Film Festival Rotterdam 1999. Don Askarian werkt op dit moment aan de lange speelfilm "On The Old Roman Road", "San Lazzaro" en "In Noraduz".

De Armeense Geschiedenis, met hoofdletters geschreven, is de motivatie achter de woede en filmische creativiteit van Askarian. Zijn leven heeft hij in dienst gesteld van de strijd tegen de vergetelheid van de Armeense tragedies, met als grootste catastrofe de Turkse poging in 1915 om het Armeense volk, dat de tijd rijp achtte voor een opstand tegen het vermolmde Ottomaanse Rijk, uit te roeien. De Turkse vernietigingsmachine stokte toen er naar schatting anderhalf miljoen volwassenen en kinderen - meer dan de helft van de in Turkije levende Armeniërs - waren omgebracht. Nog steeds wachten de Armeniërs op een excuus van Turkije, dat de omvang van de slachting ontkent en volhoudt slechts een rebellie tegen het wettige gezag te hebben neergeslagen.

Don Askarian is een man met uitgesproken opinies. "Iedere filmmaker die in een totalitair land werkt, verliest zijn zelfrespect. Met zogenaamde dissidente films maakt het communistische regime goede sier in het westen." Harde woorden van een onverzoenlijke dissident of de nuchtere visie van een intelligent kunstenaar?

De herinnering aan het verleden is vaak reëler dan de werkelijkheid. Ik zie het als mijn taak deze herinnering levend te houden, de Armeense genocide mag niet vergeten worden. Als u dat niet ziet in mijn film, komt dat omdat u cinematografisch niet diep genoeg graaft."

Deze verbeten strijd voor de film als kunstvorm zien sommigen als een pose, een indruk die versterkt wordt door zijn films, die opgebouwd zijn uit esthetische en zwaar symbolische beeldcomposities, die bewuste mystificaties lijken te zijn, handig gecamoufleerde oppervlakkigheid. Anderen houden hem voor een authentieke verbeelder van de Armeense cultuur. Askarian: "Alles is uniek, dus ook mijn films. Wat ik wil maken is kunst, geen commerciële troep. Of ik een Armeense of een Europese film gemaakt heb? Ik weet het niet. Het is een Don Askarian film. Wat dat is, mag u zelf uitmaken."

Jos van der Burg, Volkskrant.

FILM 21 Rotterdam, 17.02.2000

Duizendschoonstraat 20 B , 3051 SE Rotterdam, NL

Tel/fax: +31-10-4223769, e-mail: askarian18@zonnet.nl

homepage: http://users.freenet.am/~askarian

Deel: ' Regisseur Don Askarian neemt nieuwe film op in Rotterdam '




Lees ook