Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering

6 september 1999 Encefalitis In Nepal,

Via de media wordt melding gemaakt van een epidemie van hersenontsteking (encefalitis) in Nepal waar 200 mensen zouden zijn overleden. Deze Epidemie vindt plaats in West Nepal in Banke in het westen van de Terai (de zuidelijke laaggelegen gebieden).

In India is er sinds 3 augustus in Uttar Pradesh een epidemie waarbij 15 mensen overleden zijn. Hierbij is Japanse encefalitis gevonden (persoonlijke mededeling Reizigersgeneeskundige in India). Uttar Pradesh grenst aan west Nepal en het gaat hier dan ook waarschijnlijk om dezelfde aandoening.

Reizigers naar Nepal wordt geadviseerd zich goed te beschermen tegen muggenbeten. Reizigers die langdurig (>3 maanden) op het platteland gaan verblijven in de Terai wordt geadviseerd zich zo nodig te laten vaccineren. In het algemeen zal vaccinatie niet nodig zijn. De meeste reizigers komen niet in de genoemde gebieden, maar de verwachting is dat net als in andere jaren ook in de overige laaggelegen gebieden en in de Kathmandu vallei Japanse encefalitis voor zal komen.

Zoekwoorden:

Deel: ' Reisadvies wegens Encefalitis In Nepal '