Renault en Nissan bundelen krachten om wederzijdse groei te bewerkstelligen

(28 Maart 1999)

PERSBERICHT:

Louis Schweitzer, Chairman en Chief Executive Officer van Renault, en Yoshikazu Hanawa, President en Chief Executive Officer van Nissan Motor, hebben op 27 maart 1999 in Tokyo een wereldwijde overeenkomst getekend om Nissans financiële positie te versterken en de winstgevende groei van beide partners te bewerkstelligen.

Renault investeert 5 miljard euro (11 miljard gulden) in Nissan. De Franse fabrikant verkrijgt daarmee een aandeel van 36,8 procent in Nissan Motor en een aandeel van 22,5 procent in Nissan Diesel. Tevens bestaat de intentie dat Renault eigenaar wordt van Nissans Europese financieringsmaatschappijen. Nissan heeft de optie om in de toekomst deel te nemen in het aandelenkapitaal van Renault. Carlos Ghosn, de huidige Executive Vice-President van Renault, zal benoemd worden tot Chief Operating Officer van Nissan. Daarnaast zullen twee andere topfunctionarissen van Renault toetreden tot het senior management van Nissan Motor. Ook is besloten Yoshikazu Hanawa voor te dragen voor een benoeming in de directie van Renault.

Een multinationaal comité zal de wereldwijde strategie voor de groei van de nieuwe eenheid bepalen om tot een winstgevende groei te komen en de synergie tussen de twee bedrijven te stimuleren, met inachtneming van de merkidentiteit van beide partners.

Deze nieuwe combinatie, die wereldwijd een vierde plaats inneemt met een jaarproductie van 4,8 miljoen voertuigen, heeft de capaciteit een sterke synergie te realiseren. Alleen al gedurende de periode 2000-2002 kan de samenwerking een voordeel opleveren van 3 miljard euro (6,6 miljard gulden) waardoor beide partijen hun concurrentiekracht sterk vergroten.

Een multinationaal comité is opgezet om een gezamenlijke strategie vast te stellen en de synergie binnen de nieuwe eenheid te bevorderen. Een Global Alliance Committee heeft de leiding over de strategische koers van de samenwerking. Dit comité bestaat uit de Chairman en Chief Executive Officer van Renault, de President en Chief Executive Officer van Nissan Motor Co., vijf topfunctionarissen van Renault en vijf van Nissan.

Elf Cross Company Teams krijgen de opdracht alle mogelijke synergiën te stimuleren bij elk van de partners. Vier van deze teams richten zich op: productplanning en strategie, motoren en transmissies, voertuigontwikkeling en inkoop en logistiek. De zeven andere teams gaan zich bezighouden met de marketing en de verkoop in verschillende gebieden:
Japan, Azië-Pacific, Noord- en Centraal-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Oost-Europa/ Turkijel Roemenië, het Midden-Oosten en Midden-Afrika. Elke groep staat onder leiding van een manager van de partners, wiens benoeming gebaseerd is op competentie en expertise. De plaatsvervangend manager komt steeds uit de gelederen van de andere partij. Deze situatie geldt niet voor het team productplanning en strategie want die groep staat onder leiding van beide partners. Nissan en Renault zullen samenwerken en voldoen aan de nationale en internationale procedures, noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, getekend op 27 maart. De einddatum voor de kapitaaloverdracht is vastgesteld op eind mei 1999.

Nissan Motor, opgericht in 1933, is de tweede autoproducent in Japan. In het fiscale jaar 1998 (eindigend op 31 maart 1998) meldde Nissan een operationele omzet van 50,9 miljard euro (112 miljard gulden). Hiervan werd 21,4 miljard euro (47 miljard gulden) gerealiseerd in Japan en 29,5 miljard euro (65 miljard gulden) erbuiten. In deze periode produceerde Nissan 2.754.598 voertuigen, waarvan 2.264.388 personenauto's en 490.210 lichte bedrijfsauto's. Nissan had in 1998 een marktaandeel van 20,4 procent in Japan.

In hetzelfde fiscale jaar noteerde Nissan een operationele winst van 0,6 miljard euro (1,3 miljard gulden). Het aandelenkapitaal bedraagt 9,9 miljard euro (22 miljard gulden). Nissans aandelenkapitaal is voor 58,7 procent in handen van banken, voor 31,3 procent eigendom van institutionele beleggers, en particulieren bezitten 10,1 procent van de aandelen. Nissans is genoteerd aan de Tokyo Stock Exchange (7201.T) en had op 30 september 1998 een marktwaarde van 7,4 miljard euro (16 miljard gulden).

Nissan is een wereldwijd opererend concern met activiteiten op tal van terreinen, waaronder ruimtevaart, industriële machines, scheepvaart. Kernactiviteit is de productie van auto's. Het bedrijf produceert en assembleert voertuigen in 22 overzeese bedrijven in 18 landen. Nissan staat bekend vanwege zijn grote kwaliteiten op het gebied van onwikkeling en technologie en beschikt over onderzoekscentra in Japan, de VS en Europa. Het merk heeft met meer dan 10.000 verkoop- en servicepunten in 187 landen een sterke positie in Japan, de VS, Europa en Azië.

Yoshikazu Hanawa (65) is sinds 1996 President en Chief Executive Officer bij Nissan.

Renault, opgericht in 1898, realiseerde vorig jaar een omzet van 37,2 miljard euro (82 miljard gulden). Daarvan werd 96,6 procent behaald door de operationele divisies. De automobieldivisie nam 80 procent van deze omzet voor haar rekening en de bedrijfswagendochter 16,6 procent. In 1998 produceerde Renault 2.283.265 motorvoertuigen (een stijging van 17,7 procent t.o.v. 1997), waarvan 1.942.733 personenauto's, 254.662 lichte bedrijfswagens en 85.870 vrachtwagens en bussen.

Renault maakt sinds 1987 onafgebroken winst (met uitzondering van 1996). De groep behaalde in 1998 een operationele winst van 1,9 miljard euro (4 miljard gulden) en een nettoresultaat van 1,35 miljard euro (3 miljard gulden). Gerelateerd aan de omzet, is dit winstcijfer het hoogste van de totale Europese automobielindustrie. De groep is vrij van schulden en heeft nu een eigen vermogen van 1,9 miljard euro (4 miljard gulden). Het aandelenkapitaal bedraagt 7,9 miljard euro (17,4 miljard gulden).

Nadat Renault in 1945 was genationaliseerd, werd de onderneming in 1996 weer geprivatiseerd. De aandelen zijn voor 55,8 procent in handen van particuliere beleggers (inclusief de 3,2 procent die eigendom is van Renault-medewerkers). De Franse staat bezit de overige 44,2 pr9cent van het bedrijf. Renault is genoteerd aan de Paris Bourse en de verkoopwaarde was op 19 maart 1999 7,8 miljard euro (17 miljard gulden).
In de Europese markt voor personenauto's en lichte bedrijfswagens was Renault in 1998 het grootste automerk. De verkoopstijging van 17,3 procent was beduidend hoger dan de groei van de totale markt (7,5 procent) en resulteerde in een verkoopvolume van 1.757.565 voertuigen. Renault is marktleider in Turkije en Argentinië en bezet toonaangevende posities in Centraal- en Oost-Europa en in de Maghreb. Momenteel volgt Renault een koers gericht op internationalisering wat heeft geleid tot een grootschalige investering in Brazilië. Ook staat een project in Rusland op stapel. In de markt voor bedrijfswagens boven de 16 ton, staat Renault V.I. op de derde plaats wereldwijd. De Renault V.I. groep, inclusief Mack Trucks heeft dertien procent van de Amerikaanse bedrijfswagenmarkt in handen.

Louis Schweitzer (56 jaar) is sinds 1992 Chairman en Chief Executive Officer van Renault.

Deel: ' Renault en Nissan bundelen krachten '