AutoRai

4-3-2003

Renault Kangoo volwassener geworden

Vanaf de lancering in oktober 1997 is de Kangoo leider op de zogenoemde ludospace markt. Om deze positie te behouden, heeft Renault de Kangoo een facelift gegeven en wordt de trend voortgezet met de nieuwe Kangoo.

Het design van de nieuwe Kangoo versterkt zijn karakter en behoudt de sympathieke uitstraling. Het comfort in de auto neemt toe met een nieuw dashboard, talrijke akoestische verbeteringen, nieuwe stoelen en een Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie.

Ook het veiligheidsniveau van de nieuwe Kangoo is verhoogd, dankzij een Bosch ABS remsysteem van de laatste generatie. De actieve en passieve veiligheidsuitrustingen zijn van een hoog niveau.

Met de 1.6 16v motor met proactieve automatische versnellingsbak combineert de nieuwe Kangoo rijcomfort met dynamiek. Hij biedt bovendien het meest uitgebreide benzine- en dieselmotorenaanbod in dit segment.

Kangoo: leider van de ludospaces
De Kangoo blijft, vanaf de lancering in oktober 1997, de onbetwiste leider van de ludospaces met in totaal bijna 600.000 geproduceerde autos aan het einde van 2002. Ondanks de toegenomen concurrentie in 2002 vertegenwoordigde de Kangoo 23,9 procent van zijn segment in West-Europa (69.229 kentekenregistraties). In Nederland heeft de Kangoo met 2.445 registraties in 2002 een marktaandeel van ruim 40 procent in het Ludospace-segment en is hiermee veruit leider. De tweede en derde positie worden ingenomen door de Citroën Berlingo (17 procent) en de Peugeot Partner (12,7 procent).

Al meteen vanaf de lancering heeft de Kangoo zich neergezet als een bijzondere en eenvoudige auto die zowel functioneel als praktisch is. Daarmee heeft hij vele klanten weten te overtuigen. De nieuwe Kangoo zal geproduceerd worden in de MCA fabriek in Maubeuge, waar vanaf 1997 al bijna 1,2 miljoen Kangoos gemaakt zijn (inclusief de Kangoo Express).

Een design volgens de nieuwe merkidentiteit van het merk Renault Met zijn nieuwe neus heeft de nieuwe Kangoo strakke lijnen gekregen. De voorover hellende motorkap, de nieuwe bumper in de kleur van de carrosserie, de nieuwe vormgeving van de voorspatborden en de nieuwe grille met horizontale lamellen geven hem een dynamische uitstraling in de lijn van het Renault gamma. De achterbumper is eveneens in de kleur van de carrosserie. De koplampen en achterlichten zijn opnieuw vormgegeven. Ten slotte worden de zeven bestaande carrosseriekleuren aangevuld met drie nieuwe kleuren: Bleu Intense, Vert Motu en Bleu Ecosse.

Een verzorgd interieur met het nodige comfort
Het nieuwe dashboard is mooi en functioneel: een nieuwe dashboardkastje met klep, een nieuwe console met bekerhouders, een verplaatsbare asbak, en een opbergvakje in de console en op het dashboard. Het tweekleurige dashboard werkt antireflecterend en is mooi afgewerkt.

De nieuwe stoelen bieden een betere zijdelingse steun en meer comfort. Er zijn nieuwe materialen gekomen op de zitting en de rugleuning van de stoel. De optionele lederpakket biedt een zeer rijk uitrustingsniveau. Hieronder valt een specifieke lederen/stoffen bekleding, een lederen stuurwiel en een lederen versnellingspookknop en -hoes.

Op het gebied van akoestiek heeft de nieuwe Kangoo talloze verbeteringen ondergaan. De motorsteun is stijver gemaakt om minder trillingen in het interieur te laten binnendringen. Bovendien is de nieuwe Kangoo evenals de Mégane leverbaar met de stille 1.5 dCi 80 pk motor.

Verder is de onderkant van het dashboard geïsoleerd met absorberend vilt, en ook het schutbord, met 30 millimeter dik schuim. De voorportieren hebben nieuwe portierstrips en de holle delen van de zijschuifdeuren zijn geïsoleerd met absorberend schuim. Ten slotte is de nieuwe Kangoo uitgerust met dikkere vloermatten die de akoestiek verder verbeteren.

De introductie van een nieuw en stijver gemaakt subframe voor de 1.5 dCi en 1.6 16v motoren zorgt er bovendien voor dat er minder trillingen worden doorgegeven tussen de motor en de carrosserie. Met al deze verbeteringen laat de Kangoo op akoestisch niveau een winst zien van 3 dB bij 130 km/uur.

Naast de voorbereiding voor handsfree bellen kan de nieuwe Kangoo optioneel worden uitgerust met het satellietgestuurde Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie en pictogramweergave. Dit GPS-systeem is ingebouwd in een specifieke radio/ cd-speler die in samenwerking met de specialist Becker ontwikkeld is.

Met zijn vijf zitplaatsen, twee zijschuifdeuren en 110 liter aan handige opbergruimtes, zoals de vliegtuigkastjes onder het dak en de grote kofferruimte van 650 dm3, behoudt de nieuwe Kangoo alle troeven van een functionele en praktische auto. Actieve en passieve veiligheid blijven een prioriteit
Om altijd zo veilig mogelijk te rijden is de nieuwe Kangoo voorzien van het Bosch ABS-systeem van de laatste generatie net als in de Mégane. Deze nieuwe techniek onderscheidt zich door zijn efficiënte werking met een vier meter kortere remweg om van 100 tot 0 km/uur te komen. Met de elektronische remkrachtverdeler EBV kan het rempotentieel optimaal benut worden. De noodstopbekrachtiging treedt afhankelijk van de uitgeoefende kracht op de rempedaal in werking door de remdruk te vergroten en maximaal te houden met behulp van de ABS-regeling.

Een ander opvallend detail is de flexibele spoiler onder de voorbumper die gemaakt is om de stabiliteit en de koersvastheid bij zijwind te garanderen. Op het gebied van de passieve veiligheid plaatst de Kangoo zich op het hoogste niveau in zijn klasse. De nieuwe inschuifbare stuurkolom voorkomt dat de stuurinrichting het interieur binnendringt en beschermt hierdoor de inzittenden in geval van een aanrijding. De carrosserie is versterkt en zorgt hiermee voor een betere verspreiding van de energie bij een aanrijding. Het nieuwe dashboard steekt minder uit, waardoor de kans op verwondingen aan de knieën aan passagierszijde is afgenomen. De portierpaddings zijn soepeler en absorberen meer, waardoor het bekken en de buik beter beschermd worden in geval van een zijdelingse aanrijding. De voorstoelen zijn eveneens stijver gemaakt zodat zij in geval van een aanrijding beter hun vorm behouden.

De nieuwe Kangoo is voorzien van een geluidssignaal dat de bestuurder waarschuwt dat hij zijn veiligheidsgordel niet omgedaan heeft. Verder heeft hij standaard twee frontairbags voor bestuurder en passagier, optionele hoofd/thorax zijairbags vóór, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels vóór met gordelspanner en spankrachtbegrenzer, 3-puntsgordels met spankrachtbegrenzers op de 1/3 2/3 deelbare achterbank, het Isofix bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de middelste achterplaats en ten slotte automatische portiervergrendeling tijdens het rijden.

Aandrijfgroepen die in alle behoeften voorzien
Om zich te onderscheiden van de concurrentie biedt de nieuwe Kangoo een ruime keuze aan aandrijfgroepen. Zo zijn er de benzinemotoren 1.2 16v 75 pk en 1.6 16v 95 pk en de 1.5 dCi 65 en 80 pk common rail dieselmotoren. Zoals bekend is bij de 1.5 dCi 80 pk motor 90 procent van het koppel reeds beschikbaar vanaf de lage toerentallen, zodat de bestuurder kan genieten van een hoog acceleratievermogen met een brandstofverbruik van 5.3 l / 100 km bij gecombineerd gebruik. De basismotoren 1.2 60 pk en 1.5 dCi 55 (alleen leverbaar op Kangoo Express) zijn buitengewoon zuinig en ideaal voor gebruik in de stad.

Nieuw is de 1.6 16v versie met pro-actieve automatische versnellingsbak. Deze motor is afgeleid van die van de nieuwe Clio, de Scénic en de Laguna, heeft 16 kleppen en een cilinderinhoud van 1598 cm3. Hij ontwikkelt een vermogen van 95 pk (70 kW) bij 5.000 t/min en een maximum koppel van 148 Nm bij 3.750 t/min, waarvan 90 procent beschikbaar is tussen de 2.500 en 5.500 t/min. De pro-actieve automatische versnellingsbak heeft 9 schakelprogrammas en werkt met fuzzy logic, waardoor rekening wordt gehouden met de rijstijl en het type wegdek. Hierdoor wordt het potentieel en het comfort van de 1.6 16v motor optimaal benut. Deze versnellingsbak zorgt er ook voor dat het rijplezier en het brandstofverbruik vrijwel hetzelfde zijn als bij motoren met een mechanische versnellingsbak. De nieuwe Kangoo 1.6 16v met pro-actieve automatische versnellingsbak gaat van 0 naar 100 km/uur in 12,4 seconden, wat 4,5 seconde minder is dan zijn voorganger (1.4 automaat). Zijn topsnelheid is 162 km/uur, tegenover 147 eerder. Het brandstofverbruik is bij gecombineerd gebruik 8 l/100 km.

De drie milieuvriendelijke benzinemotoren met euro 2005 emissienorm en de elektrische versie Electrique met of zonder range-extender plaatst de nieuwe Kangoo in de categorie van de schone autos.

Een duurzame investering
De nieuwe Kangoo is gemaakt in de MCA fabriek van Maubeuge en na de Mégane de eerste auto waarop het milieubeleid aangaande de levensduur van autos toegepast is. Dit beleid streeft naar een verbetering van de recyclebaarheid van autos na gebruik, en vormt een aanvulling op de inspanningen die verricht zijn om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot terug te brengen. Het doel is een auto die op eenvoudige wijze voor 95 procent van zijn gewicht gerecycled kan worden, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit en het prestatieniveau van de auto.

De nieuwe Kangoo blijft trouw aan het concept en is daarom bijzonder zuinig met een nog lagere kilometerkostprijs. Zo is het onderhoudsinterval voor alle 1.5 dCi dieselmotoren en alle benzinemotor 30.000 km, waarmee de nieuwe Kangoo de beste in zijn klasse is.

Deel: ' Renault Kangoo volwassener geworden '




Lees ook