AutoRai

Renault Master Bestelauto van het jaar 1999/2000 2-11-99.

De Renault Master is gekozen tot 'Bestelauto van het jaar 1999/2000'. De uitslag van de verkiezing, die elk jaar wordt georganiseerd door het vakblad Automobiel- Management werd vandaag bekendgemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst in Het Koetshuis in Rhenen. Een vakjury koos de Renault Master vanwege de sterke productvoordelen in combinatie met een goede, professionele en klantgerichte organisatie en bovendien met exploitatiekosten die tot de laagste behoren in vergelijking met de directe concurrenten. De jury, onder voorzitterschap van hoofdredacteur Peter Brouwer van AutomobielManagement, bestond uit tien leden, allen werkzaam in sectoren die een directe relatie hebben met bedrijfswagens: leasemaatschappijen, transporteurs, verhuurmaatschappijen en de journalistiek. Bij haar oordeel heeft de jury uiteenlopende factoren een rol laten spelen: zo manifesteert de Renault dealerorganisatie zich in de markt als een betrouwbare en goede organisatie wat betreft de dienstverlening aan de klant in het after-sales-traject. In Nederland wordt goed gebruik gemaakt van de dubbele dealerorganisatie met de truckorganisatie van Bedrijfswagen Import Nederland. Beide organisaties werken in de praktijk uitstekend samen wat de klant weer ten goede komt. Andere sterke argumenten waren volgens de jury de lage exploitatiekosten gekoppeld aan een hoge restwaarde en de bijzonder goede rij-eigenschappen en praktische facetten van de Master. De Renault Master is zowel nationaal als internationaal een groot succes.

In 1998 kreeg de Master ook al de titel: International Van of the Year. Het Master-gamma bestaat uit 14 basisuitvoeringen door een combinatie van drie carrosserielengten en drie carrosseriehoogten.

Hierdoor ontstaan 88 standaard carrosserievarianten. De Master is als bus leverbaar met nuttige laadvolumes van 8 tot 13,9 m3. Als chassis- cabine is een volume tot 22 m³ mogelijk. Kenmerkend voor de Renault Master is de gunstige kilometerprijs door lage reparatie- en onderhoudskosten, die mede ontstaan door de lange service-intervallen.

De vele veiligheidsvoorzieningen en de comfortabele uitrusting van de Master stammen rechtstreeks af van het personenautogamma. De Master beschikt over een optimale bestuurdersplaats, heeft een zeer lage laadvloer, is voorzien van functionele, grote openslaande deuren en alle bus-uitvoeringen hebben een zijdeur met een breedte van 1,10 m.

De Renault Master is thans leverbaar met een 2.5 l dieselmotor met 80 pk en een 2.8 l direct ingespoten turbodieselmotor met 115 pk. Op korte termijn wordt in de basisversie ook een 1,9 l direct ingespoten turbodiesel met 80 pk leverbaar. Amsterdam, 22 oktober 1999.

Deel: ' Renault Master Bestelauto van het jaar 1999/2000 '