AutoRai

Renault ontwikkelt nieuwe generatie fixeersystemen voor kinderen 29-3-00.
Een kind in de auto wil je zo goed mogelijk beschermen en zo veilig mogelijk vervoeren. Renault heeft veel expertise op het gebied van de bestudering van de oorzaken en gevolgen van ongelukken en presenteert een nieuwe generatie fixeersystemen die zijn aangepast aan de specifieke gevoeligheden van iedere leeftijdsgroep. Deze systemen zijn conform de interne normen van Renault, die strenger zijn dan de wettelijke normen.

Hoewel de universele homologatie R44/03 van de autostoelen een voorwaarde voor de introductie op de markt vormt is het geen garantie, om de eenvoudige reden dat de nodige kennis over de invloed van ongelukken waar kinderen bij betrokken zijn ontbreekt. Door dat voortdurend stuiten op een gebrek aan statistische informatie werden research-afdelingen gedwongen tot het ontwikkelen van eigen middelen. Om te onderzoeken hoe kinderen tijdens zware aanrijdingen zo goed mogelijk beschermd kunnen worden werd door Renault en haar tien partners (constructeurs en algemene*) in 1996 het Europese onderzoeksprogramma CREST (Child Restraint) in het leven geroepen. Dit door Renault gestuurde programma loopt eind 2000 ten einde. Het primaire doel van deze werkgroep is het analyseren en beter begrijpen waarom en hoe een kind, dat in een kinderstoeltje zit, gewond raakt. Daartoe worden reële en gereconstrueerde ongelukken wetenschappelijk bestudeerd. Tevens wil men een nieuwe generatie crash-poppen maken die de lichaamsbouw van een kind nog getrouwer weergeven en uitgerust zijn met sensoren op ieder lichaamsdeel, zodat de efficiëntie van de beschermsystemen beter gemeten kan worden.


* INRETS, Renault, PSA (Fr ) - FIAt (It) - TNO (Nl) - RICE (UK) - BAST, GDV, TUB, NUH (D) -VII (S).

Dit programma zou tegen 2002 moeten uitmonden in een herziening van de huidige homologatieprocedure (R44) van alle autostoelen zodat een efficiëntere werking kan worden gegarandeerd, met name bij zijdelingse aanrijdingen. Dankzij analyses op basis van gegevens over reële ongelukken heeft Renault nu al een essentieel veiligheidsprincipe kunnen blootleggen: het vervoeren van kinderen tot een leeftijd van minimaal twee jaar dient te geschieden met de rug naar de rijrichting toe.

Rug naar de rijrichting: de beste bescherming voor kinderen onder de 2 jaar
Ongelukkenanalyses vormen het bewijs: 20 % van de kinderen die in een stoel vastzitten met hun gezicht naar de weg lopen zwaar nekletsel op bij een zware frontale botsing. Dit letsel leidt zelfs in 50% van de gevallen tot verlammingen bij het kind. Een kind absorbeert slechter de vertragingsenergie dan een volwassene en doordat de wervelkolom van een baby zo kwetsbaar is, is deze minder bestand tegen de krachten die worden uitgeoefend door de trekbeweging van het hoofdje tijdens een aanrijding. Alleen als het kind met zn rug naar de weg zit, kunnen de krachten bij de nek met 89 % worden verminderd zodat het hoofdje en de nek van de baby gelijkmatig bewegen. In deze positie worden ook de borstkas en de buik veel beter beschermd doordat de fixeerkrachten van de stoelschelp beter over het hele lichaam worden verdeeld.
Isofix: Voor maximale veiligheid tot 4 jaar
Andere onderzoeksgegevens over ongelukken tonen aan dat bij kinderen boven de 2 jaar letsel aan hoofd en aangezicht het meest voorkomt, doorgaans te wijten aan het botsen tegen de rugleuning van de voorstoel. In 40% van de gevallen is de gordel slecht bevestigd om het kinderstoeltje heen waardoor zwaar letsel, zelfs dodelijk letsel kan worden opgelopen. Voor veiliger stoeltjes dient er dus een stijve en speciale koppeling te worden gemaakt tussen het fixeersysteem en de auto. Hierop richt de werkgroep Iso zich die op Zweeds initiatief in het leven werd geroepen. Na 8 jaar onderzoek heeft deze werkgroep een norm gedefinieerd die de verbinding tussen kinderzitje en auto kan standaardiseren. Deze norm heet Isofix. Dit universele bevestigingsysteem moet zorgen voor 22% minder zwaar gewonden in de leeftijdsgroep van 0 tot 4 jaar. Het Isofix bevestigingsysteem bestaat uit twee verankeringsringen die standaard in de auto worden aangebracht op de plaats waar rugleuning en zitting bij elkaar komen.
Bij kinderen tussen 4 en 10 jaar is een goede positie van de 3-puntsgordel van doorslaggevend belang voor de veiligheid van het kind

Het bekken van een kind is anders dan dat van een volwassene en vormt een uiterst kwetsbare plek. Onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van ongelukken tonen aan dat kinderen tussen de 4 en de 10 jaar in 26% van de gevallen letsel aan de buik oplopen bij een zware frontale aanrijding.
Om verschuiven van de gordel van het bekken naar de buik te voorkomen is de positie van de gordel bij de aanzet van de billen van essentieel belang. Een stijve riemgeleider, die in de zitting is ingebouwd, moet dit mogelijk maken, maar helaas is het bij de meeste fixeersystemen nog steeds onmogelijk om ze in de juiste en veilige positie vast te maken.
Daarnaast moet het systeem zijn uitgerust met een in de rugleuning ingebouwde geleider zodat de diagonale riem niet van de schouder van het kind afglijdt. Deze geleider moet kunnen worden aangepast aan de hoogte van de borstkas van een kind tussen de 4 en 10 jaar.
De door Renault aanbevolen fixeersystemen
Uitgaande van haar expertise op het gebied van de bestudering van oorzaak en gevolg van ongelukken ontwikkelt Renault momenteel drie nieuwe stoeltjes in samenwerking met de Duitse fabrikant Kiddy: Easifix, Equation en Ergos. Al deze stoeltjes zijn perfect afgestemd op de specifieke gevoeligheden van iedere leeftijdsgroep.
EASIFIX: de eerste Renault Isofix kinderstoel voor kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar
Easyfix is speciaal ontwikkeld en ontworpen voor alle autos uit het Renault gamma die zijn uitgerust met het Isofix-systeem. Easyfix is bestemd voor kinderen van 6 maanden tot 4 jaar en geheel aangepast aan de lichaamsbouw van het kind. Dit systeem maakt tegelijkertijd een positie met de rug naar de weg mogelijk voor babys van 6 maanden tot twee jaar en daarna met het gezicht naar de weg voor de leeftijd van 2 tot 4 jaar. De nieuwe stoel is ontwikkeld om ook deze leeftijdsgroep prima comfort en optimale veiligheid te bieden. In de gezicht naar de weg-positie beperkt deze stoel nekletsel dankzij de gordel en worden de fixeerkrachten tijdens een flinke botsing beperkt. Twee kunststof hulpstukken, die bij het kinderzitje worden geleverd, worden bevestigd op de ringen die in de auto zijn aangebracht waar rugleuning en zitting elkaar raken. Het Easyfix-systeem is uitgerust met twee grendels die worden bevestigd in de geleidegleuven tot deze vergrendelen in de twee ringen. Door op het voetstuk te drukken, zorgt een klik ervoor dat het kinderzitje perfect en zeer veilig tegen de rugleuning van de achterbank wordt vastgezet. Beide systemen zijn daarmee perfect op elkaar afgestemd. Het Isofix-bevestigingsysteem werd voor het eerst geïntroduceerd op de Clio en wordt momenteel ook gemonteerd in de Kangoo, de Mégane, de Scénic en de Espace.
EQUATION groeit mee: van baby van 6 maanden tot kind van 10 jaar Equation is een innovatief systeem doordat het perfect kan worden aangepast aan de lichaamsbouw van een baby van 6 maanden tot aan die van een tienjarig kind. De Equation wordt tot 3 jaar met de rug naar de weg gemonteerd met behulp van een 3-puntsgordel en twee speciale riemen. Voor kinderen van 3 tot 5 jaar wordt het zitje omgevormd tot verhoging die heel eenvoudig met behulp van een 3-puntsgordel wordt vastgezet. Equation maakt tevens een perfecte plaatsing van de gordel op de schouder mogelijk dankzij een in de hoogte afstelbare riem. Van 5 tot 10 jaar kan het zitje zonder rugleuning worden gebruikt. De schelp van het zitje is vervaardigd uit hard kunststof voor een betere bescherming van bekken en borstkas. Ook de bekleding heeft de nodige aandacht gekregen. Het speciale materiaal beperkt transpireren van het kind en de vuilwerende coating zorgt voor gemakkelijk onderhoud.

ERGOS: de ideale verhoging voor kinderen van 3 tot 10 jaar De Ergos is bestemd voor kinderen van 3 tot 10 jaar en wordt heel simpel geïnstalleerd met behulp van de 3-puntsgordel. In de zitting ingebouwde zijdelingse riemgeleiders zorgen ervoor dat de heupgordel goed plat vanaf de bilaanzet kan worden bevestigd. De in hoogte verstelbare rugleuning is voorzien van kussens die bij het hoofd en de borstkas versteld kunnen worden. Dankzij deze twee afstellingen kan de riem perfect worden afgesteld op de schouder van het kind.

De aanbeveling van de constructeur is een onmisbare garantie Om maximale veiligheid voor het kind te bieden moet een fixeersysteem perfect zijn afgestemd op de auto. Om geheel efficiënt te werken moeten de kinderzitjes in feite aansluiten op de karakteristieken van de auto: er moeten speciale keuzes worden gemaakt voor het aantal en de plaats van de verankeringspunten. Zo zal Renault geleidelijk aan alle zij-zitplaatsen achterin gaan uitrusten met een pyrotechnische gordelspanner met oprolmechanisme, gekoppeld aan een spankrachtbegrenzer van 600 daN voor de gordel. Doordat dit pyrotechnische systeem de speling van de gordel begrensd kunnen kinderzitjes (en verhogingen) veel beter in de autos worden bevestigd. Zo beperkt dit systeem aanzienlijk de kans op hoofdletsel bij het kind en verminderd het de krachten die door de gordel op de borstkas worden uitgeoefend.

Ook al is universele homologatie noodzakelijk, toch heeft het zijn beperkingen. In feite moet een laboratorium ieder kinderzitje in alle autos van alle merken op alle plaatsen in de auto goedkeuren. Dit betekent duizenden tests voor de homologatie van één kinderzitje. Alleen een constructeur heeft de middelen om zeer uitgebreide tests te doen, onder meer door verschillende soorten ongelukken te simuleren. Renault voert deze tests onder veel strengere omstandigheden uit dan die in een homologatielaboratorium. Renault bekijkt de gevolgen tijdens een frontale botsing (met een snelheid van 64 km/uur), een zijdelingse botsing en een aanrijding tegen de achterzijde. Er wordt ook gekeken wat er gebeurt bij een frontale aanrijding met in de kofferruimte 18 kg bagage, zodat de weerstand van de auto-stoelen en banken uitstekend kan worden getest.

Betrokkenheid van de constructeurs bij de bescherming van kinderen is noodzakelijk, zelfs onmisbaar, om te zorgen voor optimale veiligheid van de kinderen. Renault, die als eerste constructeur een Task Force in het leven riep, is al ongeveer 10 jaar samen met de beste internationale experts op het gebied van ongelukkenleer actief in een aantal onderzoeksprogrammas: voorbereidend werk dat van essentieel belang is om de efficiëntie van fixeersystemen voor kinderen voortdurend te verbeteren.

Deel: ' Renault ontwikkelt nieuwe fixeersystemen voor kinderen '




Lees ook