PERSBERICHT 12 MEI 1999

Met verschijning van twaalf geheel herziene titels

Restyling volledig voltooid van
Grote Serie ANWB-reisgidsen

Met de verschijning van twaalf nieuwe titels in de Gouden Serie ANWB-reisgidsen is de restyling van de meer dan 100 jaar oude Grote Serie ANWB-reisgidsen volledig voltooid. Het project heeft een aantal jaren in beslag genomen. De serie bestaat nu uit bijna vijftig delen.

De Gouden Serie is de meest informatieve reeks van de ANWB. Gidsen uit deze serie geven de lezer een compleet beeld van zijn vakantiegebied. Met veel aandacht voor cultuur, natuur en achtergronden.

Ze beschrijven vrijwel alle bezienswaardigheden en attracties en bevatten kadertekstjes met interessante wetenswaardigheden. Alles verpakt in compacte gidsen die gemakkelijk passen in tas of jaszak.

Er is keus uit bijna vijftig voornamelijk Europese vakantiebestemmingen. De gidsen bevatten tal van kleurenfoto's, kaarten, plattegronden en aquarellen en zijn zeer overzichtelijk ingedeeld. Voorzien van een nieuw fris omslag.
Gouden gids Denemarken
Gouden gids Portugal
Gouden gids Zwitserland

De nieuwe titels zijn:

Denemarken: In de nieuwe reisgids, gewijd aan het vakantieland Denemarken, met tekst van Hans Hogendoorn, wordt vooral veel aandacht besteed aan de cultuur, de natuur en de achtergronden van Denemarken. Door gebruik van kleurenbalken in de teksten is de gids zeer handig in gebruik. De auteur was ruim 25 jaar als schrijver en samensteller van reis- en taalgidsen werkzaam bij de ANWB en heeft nu een eigen tekstbureau voor cultuurhistorisch toerisme. Bijzonder verrassend en sfeervol zijn de aquarellen die Frank Zijlstra van de vele fraaie Deense landschappen maakte.

De nieuwe gids van Denemarken telt 382 pagina's.

Portugal: Tiny Keuning stelde de reisgids voor Portugal samen en baseerde zich daarbij op wat zij tijdens haar vele reizen door het land ontdekte. Zij bouwde in de loop der jaren een hechte band op met het land en zijn verrassend gastvrije bevolking en weet dat treffend in haar beschrijvingen over te brengen. De prachtige aquarellen van Els Hoogendoorn completeren het geheel.

De nieuwe gids van Portugal telt 384 pagina's.

West- en Midden-Zwitserland : De auteurs Roswitha van Maarle en Maarten Mandos beschrijven boeiend en beeldend de uitersten die men in dit deel van Zwitserland in de natuur aantreft: de zonbeschenen meren, de hellingen met wijngaarden en de met ijs en sneeuw bedekte Alpen. Zij zijn biologen en fervente reizigers, een combinatie die tot een aangename, informatieve stijl leidt. Maarten Mandos heeft tijdens zijn reizen altijd zijn schildersset bij zich en voorzag de gids van een aantal fraaie aquarellen.

De nieuwe gids van West- en Mideen Zwitserland telt 312 pagina's.

Overigen uitgaven
De overige nieuwe uitgaven, waarover de Infoweb-redactie nog geen verdere informatie ontving, betreffen:

Oost-Duitsland
Griekenland
Hongarije
Ierland
Noorwegen

Midden-Duitsland
Tsjechië/Slowakije
Turkije
Vogezen/Elzas/Lotharingen

De Gouden Serie is verkrijgbaar bij alle ANWB-verkooppunten (prijs voor ANWB-leden f 29,95/ f 32,95; niet-leden f 33,95/f 34,95) en bij de boekhandels en warenhuizen .

Taalgidsen
Inmiddels zijn ook acht nieuwe ANWB Taalgidsen verschenen, namelijk: Duits, Engels, Grieks, Hongaars, Noors, Pools, Tsjechisch en Zweeds.

De gidsjes zijn verkrijgbaar bij alle ANWB-verkooppunten (prijs voor ANWB-leden f 8,95; niet-leden f 9,50) en bij de boekhandels en warenhuizen.

Deel: ' Restyling grote serie ANWB-reisgidsen voltooid '