Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Siebel Systems maakt resultaten bekend over
het derde kwartaal van 2001

SAN MATEO, Calif. - 17 oktober 2001 - Siebel Systems heeft de financiële resultaten bekend gemaakt over het derde kwartaal van 2001.

De omzet kwam in het derde kwartaal uit op 428,5 miljoen dollar, vergeleken met 496,5 miljoen dollar over dezelfde periode in 2000, een daling met 14 procent. De netto winst bedroeg 35,2 miljoen dollar of 0,07 dollar per aandeel. Over dezelfde periode een jaar eerder bedroeg de winst 67,5 miljoen dollar of 0,13 dollar per aandeel. Dat is een daling met respectievelijk 48 procent en 46 procent.

De omzet uit licenties bedroeg in het derde kwartaal van 2001 193,5 miljoen dollar, vergeleken met 308,8 miljoen dollar over dezelfde periode in 2000. Dat is een daling met 37 procent. De omzet uit onderhoud, consultancy en andere vormen van dienstverlening kwam uit op 235 miljoen dollar, vergeleken met 187,7 miljoen dollar over dezelfde periode een jaar eerder. Dat is een stijging met 25 procent.

De positie van het bedrijf ten aanzien van cash, cash equivalenten en kortlopende investeringen bedroeg op 30 september 2001 1,5 miljard dollar, een toename met 57,2 miljoen dollar ten opzichte van de positie op 30 juni 2001.

Hoogtepunten van het laatste kwartaal
Siebel Systems handhaaft de leidende positie in de groeiende wereldmarkt voor eBusiness- applicatiesoftware, een technologie die organisaties in toenemende mate als essentieel aanmerken voor hun vermogen om loyale klanten te werven en te behouden. De volgende hoogtepunten werden sinds het laatste financiële kwartaalbericht van Siebel aangekondigd of vonden plaats:

Nieuw klanten

Whirlpool Corporation, een toonaangevende fabrikant van huishoudelijke apparatuur, heeft besloten te standaardiseren op Siebel eBusiness Applications om zowel klanten als partners beter van dienst te kunnen zijn over een reeks van communicatiekanalen heen. Door interacties met klanten en partners via web, call center en buitendienst te synchroniseren bieden Siebel eBusiness Applications het fundament voor de strategie van Whirlpool om de loyaliteit van klanten te versterken, nieuwe markten te ontwikkelen en de relaties met partners te verstevigen.

Biogen Inc., een toonaangevend biofarmaceutisch bedrijf, heeft Siebel ePharma geselecteerd voor het creëren van een zeer schaalbaar, multichannel klanteninformatiesysteem. Om te kunnen concurreren in de zich snel ontwikkelde en innovatieve markt voor biofarmaceutische producten, onderkent Biogen de noodzaak voor een compleet eBusiness-systeem ter ondersteuning van de op klanten gerichte visie en zich te verzekeren van een verkoop- en serviceapparatuur van wereldklasse. Door gebruik te maken van Siebel ePharma zijn de call center- en verkoopmedewerkers van Biogen in staat om op gemakkelijke wijze klanteninformatie te analyseren, zodat beter kan worden geanticipeerd op klantenbehoeften. Hierdoor is een gepersonaliseerde service is en kunnen de verkopen aan bestaande klanten verder toenemen.

Level 3 Communications Inc., een wereldwijd actief concern op het gebied van telecommunicatie en informatietechnologie, heeft Siebel eCommunications geselecteerd als de standaard voor wereldwijd circa achthonderd mobiele verkoopmedewerkers. Level 3 Communications maakt optimaal gebruik van de totale verkoop- en productgerichte faciliteiten van Siebel eCommunications, evenals de order management functionaliteit voor het vergroten van de verkopen aan strategische multinationale afnemers en voor het valideren en realiseren van opdrachten ten kantore van afnemers. Siebel eCommunications verschaft de medewerkers van Level 3 Communications de mogelijkheid om snel in te spelen op de vraag in de markt naar de IP-, breedband-, co-locatie- en op SoftSwitch-technologie gebaseerde diensten. Hierdoor realiseert het concern een duidelijk concurrentievoordeel.

Novo Nordisk, een op de gezondheidszorg en met diabetici gerichte onderneming, is van plan Siebel ePharma in te zetten voor meer dan zevenhonderd mobiele verkoopmedewerkers in de Verenigde Staten. Siebel ePharma Handheld zal hen op iedere gewenste locatie een directe toegang bieden tot belangrijke account- en productinformatie waardoor de medewerkers van Novo Nordisk een belangrijk voordeel op de concurrentie behalen. Het systeem zal deze medewerkers realtime toegang verlenen tot rijke profielen waarin bijvoorbeeld historische gegevens en persoonlijke voorkeuren van klanten vastliggen. Hierdoor zijn zij in staat om op effectieve wijze de relaties met artsen te identificeren, te onderhouden en te versterken.

First National Bank of Omaha (FNBO), onderdeel van de First National of Nebraska, bedient meer dan 6,6 miljoen klanten verspreid over de Verenigde Staten. Het concern heeft ten aanzien van de consumentgerichte bancaire activiteiten besloten te standaardiseren op Siebel eFinance voor het uitvoeren van gerichte marketing- en verkoopacties en het versterken van zowel de loyaliteit van klanten als de vraag naar producten en diensten. FNBO heeft voor Siebel eBusiness Applications gekozen op basis van de expertise van Siebel ten aanzien van de bancaire markt en het commitment van Siebel ten aanzien van klantentevredenheid. Meer dan negenhonderd bank- en call center-medewerkers bij zowel FNBO als negen geaffilieerde banken zullen Siebel eFinance gebruiken, een versie van Siebel eBusiness Applications die geheel op maat is van de eisen en wensen van bedrijven in de financiële sector. Hierdoor kunnen de verkopen worden gemaximaliseerd door op effectieve wijze klanten te werven, cross- en up-selling mogelijk te maken en een superieure klantenservice aan te bieden.

Siebel Systems verwelkomde nog meer nieuwe klanten. Gedurende het derde kwartaal mocht Siebel onder andere de volgende nieuwe klanten verwelkomen: ACI Global Spa, Allfirst Bank, Apartment Investment & Management Co., Applied Card Systems Inc., Banco Bilbao Vizcaya Argentina S.A., Bloomberg L.P., Bombardier Inc., Bristol Myers Squibb (M) Sdh Bhd, Centrica Plc, Edisontel Spa, ExxonMobil, Gie Autama-Groupama, Gruppo Editoriale lÉspresso, la Fédération Continentale, La Poste, Matsushita Electric (China) Co. Ltd, Nextira LLC, NRMA Insurance Ltd., Palm Inc., Sogecable S.A., SOS International, T-Systems CSM GmbH en Wind Telecommunications Spa.

Bestaande klanten hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications uitgebreid

Northwestern Mutual, een toonaangevende Amerikaanse aanbieder van individuele levensverzekeringen, heeft met succes Siebel eBusiness Applications in gebruik genomen zodat 7500 mobiele medewerkers verspreid over het gehele land een consistent beeld hebben van klanten en bovendien in de vorm van teams over meerdere kanalen heen verkopen kunnen realiseren. Door het creëren van een compleet multichannel klanteninformatiesysteem maken Siebel eBusiness Applications het voor de medewerkers van Northwest Mutual het mogelijk om over meerdere communicatiekanalen heen probleemloos samen te werken, waardoor een uiterst gepersonaliseerde dienstverlening mogelijk is en zowel winstgevendheid als klantentevredenheid naar een hoger niveau worden gebracht.

Fleetwoord Enterprise Inc., de grootse fabrikant in de Verenigde Staten van recreatievoertuigen en geprefabriceerde woningen, standaardiseert alle op klanten gerichte operaties op Siebel eAutomotive, een versie van Siebel eBusiness Applications die speciaal afgestemd is op de behoeften van fabrikanten, importeurs, distributeurs en wederverkopers van voertuigen. Na de succesvolle introductie van Siebel eAutomotive in de Recreational Vehicle-divisie, gaat Fleetwoord Siebel eBusiness Applications nu gebruiken om de interacties met klanten in alle divisies te baseren op één enterprise-platform, waardoor het bedrijf zowel producten als afnemers beter zichtbaar kan maken. Siebel eAutomotive helpt Fleetwood om de dienstverlening efficiënter uit te voeren, de klantentevredenheid te verbeteren en uiteindelijk ook de winstgevendheid te vergroten.

Irish Life & Permanent Limited, de grootste aanbieder in Ierland van levensverzekeringen en hypotheken, breidt het gebruik van Siebel eInsurance uit naar de gehele verkoopstaf die zich bezig houdt met levensverzekeringen en pensioenen, evenals het contact center en de lokale bankkantoren om het concern in te stellen additionele producten en diensten op het gebied van levensverzekeringen en hypotheken te verkopen. Afgestemd op de behoeften van de verzekeringsbranche stelt Siebel eInsurance de verkoopmedewerkers van Irish Life in staat financiële oplossingen te presenteren en op de persoon afgestemde adviezen aan klanten uit te brengen, op ieder willekeurig verkooppunt. Door optimaal gebruik te maken van de informatie die tijdens ieder contact met een klant wordt verzameld, zal Irish Life in staat zijn de cross-selling en up-selling ratios te verbeteren, terwijl tegelijkertijd een ongekend niveau van klantentevredenheid wordt gerealiseerd.

Wyeth Ayerst Pharamceuticals Inc, de farmaceutische divisie van American Home Products Corporation, heeft het gebruik van Siebel ePharma, een versie van Siebel eBusiness Applications die nadrukkelijk inspeelt op de behoeften van de farmaceutische industrie, verder uitgebreid. Wyeth Ayerst zal de Amerikaanse verkooporganisatie stroomlijnen door het gebruik van Siebel ePharma te verbreden van het call center naar de 5000 man sterke mobiele verkoopstaf.

National City Corporation, een 94 miljard dollar groot financieel concern dat is gevestigd in Cleveland, Ohio, heeft besloten de verkoop- en dienstverlenende werkprocessen binnen de divisie Private Investment Advisors te standaardiseren op Siebel eFinance. De divisie biedt oplossingen en diensten aan op het gebied van het beheer van persoonlijke en familiebezittingen. Als uitbreiding op het gebruik van Siebel Service in het Resource Center, een servicecentrum ter ondersteuning van deze divisie, zal National City de verkoop- en service-applicaties van Siebel eFinance invoeren voor alle lokale kantoren van de divisie. Door het integreren en aggregeren van meerdere financiële legacy-systemen, het automatiseren van arbeidsintensieve werkprocessen en het mogelijk maken van en eenduidige en complete kijk op de klantenrelatie, maakt de multichannel oplossing van Siebel het voor de medewerkers van National City mogelijk om bestaande klanten beter te bedienen en bovendien nieuwe kansen te onderkennen, te volgen en om te zetten in concrete verkopen.

Bestaande klanten verleenden Siebel Systems nieuwe opdrachten. Siebel ontving gedurende het derde kwartaal hernieuwde opdrachten van onder andere de volgende klanten: Alcatel, Barclays Bank Plc, Eli Lilly and Co. Ltd., Federal Aviation Administration, Fujitsu Siemens Computers GmbH, Gjensidige NOR Forsikring, de regering van de speciale administratieve zone Hongkong, Guinness UDV Ireland, Janssen Pharmaceutical NV, Kraft Federal Credit Unit, Louisville Gas & Electric Company, MCI Worldcom Network Services Inc., National Computer Systems Pte, NEC Japan, Nestle USA Inc., Nextra AS, Novartis Pharmaceuticals UK Ltd., Pacific Gas & Electric Company, Royal Bank of Canada, Sanoma Corporation, Shell Energy Services Company LLC, Singapore Telecommunications Limited, SKF, Staples Inc., State of Kentucky, State of Michigan Department of Treasury, Telstra Corporation, Verizon Global Solutions Inc. en Zürcher Kantonalbank.

Onafhankelijk onderzoek geeft ROI en hoog niveau van klantentevredenheid aan
Uit onafhankelijk onderzoek van Satmetrix Systems Inc dat in september 2001 heeft plaatsgevonden blijkt dat klanten van Siebel Systems als gevolg van het gebruik van Siebel eBusiness Applications een gemiddelde toename van de omzet rapporteren van 11 procent, terwijl de productiviteit van de werknemers toeneemt met 19 procent, de klantenretentie met 16 procent, terwijl de tevredenheid van klanten met 20 procent is toegenomen. Gemiddeld realiseren gebruikers van Siebel eBusiness Applications een Return on Investment (ROI) van tien maanden. Negenenzestig procent van de klanten van Siebel Systems melden dat zij van plan zijn additionele software van Siebel aan te schaffen.

Siebel Systems marktleider in de energiesector
Siebel Systems heeft de toonaangevende positie in zowel de Amerikaanse als internationale energiesector verder versterkt. Siebel kent een klantenlijst waarop zich een groeiend aantal 'industry leaders' in deze sector bevindt, zoals Centrica, Electricité de France, Enron Corporation, ExxonMobil, Louisville Gas & Electric Company, Npower Limited, TXU Energy Services Company en Xcel Energy Services Inc. De speciaal op de behoeften van deze industrie afgestemde applicaties van Siebel eEnergy maken het bedrijven mogelijk om optimaal in te spelen op de unieke behoeften van hun klanten - altijd, vanuit iedere locatie en via ieder verkoop- of servicekanaal. Toonaangevende energieconcerns continueren de investeringen in de technologie van Siebel Systems vanwege de verticale en industriespecifieke oplossingen en expertise, de lage Total Cost of Ownership en het gebleken commitment van Siebel ten aanzien van het succes van haar klanten.

Siebel Systems breidt productlijn uit
De beschikbaarheid van nieuwe producten gedurende het derde kwartaal heeft de toonaangevende positie van Siebel verder versterkt. De nieuwe producten biedt voorgeprogrammeerde functionaliteit die is afgestemd op de behoeften van specifieke segmenten van het bedrijfsleven. De nieuwe producten maken bovendien optimaal gebruik de best practices ten aanzien van op klanten gerichte werkprocessen zoals verkoop, marketing en serviceverlening, waardoor de risico's ten aanzien van ingebruikname gereduceerd worden, de Total Cost of Ownership wordt verlaagd en de Return on Investment wordt versneld.

Siebel eBusiness Applications maken als eerste gebruik van steminterface: Siebel heeft Siebel Voice aangekondigd, de eerste multichannel eBusiness-toepassing die gebruik maakt van spraaktechnologie. Verkoop-, marketing en servicemedewerkers kunnen nu op ieder gewenst moment en vanaf iedere locatie met op natuurlijke wijze uitgesproken commando's en via ieder willekeurig telefoontoestel toegang krijgen tot cruciale klantengegevens en informatie over medewerkers die in Siebel eBusiness Applications vastliggen.

Siebel Systems en IBM bieden toonaangevende oplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen: Om bedrijven van welke omvang dan ook in staat te stellen lange termijn relaties met klanten aan te gaan en te ontwikkelen, hebben Siebel Systems en IBM Siebel eBusiness Applications beschikbaar gemaakt op de eServer iSeries-systemen van IBM. Het gaat hierbij om de belangrijkste geïntegreerde server voor kleine en middelgrote ondernemingen. Siebel eBusiness Applications kunnen nu snel op de eServer iSeries in gebruik worden genomen en op gemakkelijke wijze geïntegreerd worden met backoffice- en legacysystemen. De Return on Investment kan hierdoor worden versneld, terwijl de klantentevredenheid naar een hoger niveau kan worden gebracht.

Siebel America Fund doneert vijf miljoen dollar aan Amerikaanse Rode Kruis en Leger des Heils.
Via het Siebel America Fund hebben Siebel Systems en haar medewerkers in 37 landen een bedrag van vijf miljoen dollar gedoneerd aan het Amerikaanse Rode Kruis en het Leger des Heils. Het gaat hier om een directe ondersteuning van de slachtoffers van de terroristische aanslagen van 11 september, waaronder de leden van reddingsteams en hun familie. Het fonds is ingesteld ter ondersteuning van de directe en langere termijn behoeften van gewonden, daklozen en andere slachtoffers en ter ondersteuning van herstel- en reparatiewerkzaamheden.

Siebel Japan introduceert nieuwe Go-to-market model. Siebel Japan K.K., de dochteronderneming van Siebel Systems in Japan, heeft een nieuw go-to-market model met alliantiepartners geïntroduceerd dat de marktafdekking van het concern in Japan verder verbetert. Deze nieuwe strategie zal Siebel Systems in staat stellen klanten direct te bedienen en te verzekeren dat zij voor de volle honderd procent succesvol en voor de volle honderd procent tevreden zijn. Ter ondersteuning van dit nieuwe model maakt Siebel Systems gebruik van de diensten van partners van wereldklasse als IBM Japan, PricewaterhouseCoopers, Accenture en CTC.

Siebel Systems ontvangt erkenning
Siebel Systems heeft in het derde kwartaal van diverse toonaangevende media en belangenorganisaties erkenning ontvangen. Fortune Magazine noemde Siebel Systems de op één na snelst groeiende onderneming en de snelst groeiende high technology onderneming in de Verenigde Staten. Deloitte & Touche noemde Siebel Systems in de '2001 Technology Fast 50', een overzicht van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in Silicon Valley.

Siebel Systems gaat wereldwijde allianties aan
Siebel Systems heeft de relaties met Sun Microsystems en Cap Gemini Ernst & Young uitgebreid tot de status van Global Strategic Partner in het kader van het Siebel Alliance Program. De combinatie van Siebel eBusiness Applications met Sun's unieke open netwerk omgeving maakt het 's werelds grootste ondernemingen mogelijk om de klantentevredenheid te verbeteren en de omzet te laten toenemen door gepersonaliseerde diensten via meerdere communicatiekanalen aan te bieden. De versterkte relatie Siebel Systems en Cap Gemini Ernst & Young bouwt voort op het succesvolle programma van gezamenlijke implementaties van innovatieve eBusiness-oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe diensten voor wereldwijd toonaangevende ondernemingen. Cap Gemini Ernst & Young zal gebruik maken van haar wereldwijde aanwezigheid om de volledige reeks van Siebel eBusiness Applications aan te bieden.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 37 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com.

Deel: ' Resultaten derde kwartaal 2001 Siebel Systems '




Lees ook