Voor de wereldwijde markt

Bunnik, 14 oktober 1999 ­ Apple Computer, Inc. heeft de resultaten bekendgemaakt voor het vierde kwartaal van het boekjaar 1999 dat werd afgesloten op 25 september 1999. De nettowinst over het vierde kwartaal bedraagt $111 miljoen, ofwel $0,63 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar bedroeg de winst $106 miljoen, ofwel $0,68 per aandeel. De omzet in het vierde kwartaal bedroeg $1,34 miljard, een daling van 14 procent vergeleken met de omzet van hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De brutomarge bedroeg het afgelopen kwartaal 28,7 procent, vergeleken met 26,8 procent in het vierde kwartaal van het boekjaar 1998. De internationale verkopen vertegenwoordigden in het vierde kwartaal 35 procent van de totale omzet.

De resultaten van het afgelopen kwartaal omvatten een nettovoordeel van $21 miljoen van eenmalige posten, waaronder een winst na belasting van $37 miljoen, voortvloeiend uit de verkoop van ongeveer 3 miljoen aandelen in ARM Holdings plc., en een nettobesparing van $16 miljoen wegens geannuleerde contracten in verband met diensten die voorheen werden uitbesteed, en zaken die inmiddels zijn stopgezet. Zonder deze eenmalige posten zou de nettowinst over dit kwartaal $90 miljoen hebben bedragen, ofwel $0,51 per aandeel.

"Wij zijn zeer verheugd over de reactie op onze nieuwe producten: na de aankondiging van de nieuwe iMac zijn in één week meer dan 250.000 exemplaren besteld. En sinds de aankondiging van de iBook eind juli zijn meer dan 300.000 stuks besteld," aldus Steve Jobs, Apple¹s interim-CEO. "We hebben alle zeilen bijgezet om dit kwartaal al onze producten in een grote oplage te kunnen leveren."

"Nu de overgang op de nieuwe producten achter ons ligt en er voor meer dan $700 miljoen aan orders ligt, zijn wij voorbereid op een bijzonder goed eerste kwartaal," aldus Fred Anderson, Apple¹s CFO.

Het afgelopen boekaar bedroegen de totale omzet $6,1 miljard en de nettowinst $601 miljoen, ofwel $3,61 per aandeel. In het boekjaar 1998 bedroegen de omzet $5,9 miljard en de nettowinst $309 miljoen, ofwel $2,10 per aandeel.

Apple heeft vandaag tevens bekendgemaakt dat de processorsnelheid van de Power Mac G4-serie is aangepast aan de beschikbare Motorola-chips. De nieuwe Power Mac G4-configuraties zullen worden geleverd met een Power PC G4-processor van 350, 400 of 450 MHz, en zullen respectievelijk fl 3.690, fl 5.790 en fl. 8190 gaan kosten. De G4-processor van 500 MHz is pas in het eerste kwartaal van het komende kalenderjaar beschikbaar.

Voorts heeft Apple vandaag aangekondigd dat IBM in de eerste helft van het jaar 2000 G4-processorchips zal gaan produceren voor Apple producten.

Met uitzondering van de historische cijfers die in dit persbericht worden genoemd, dienen de verwachtingen die in dit persbericht worden uitgesproken te worden beschouwd als prognoses die onderhevig zijn aan risico's en onzekerheden. Potentiële risico¹s en onzekerheden zijn onder meer (zonder beperking): de voortdurende concurrentiedruk in de computermarkt; het effect dat economische en concurrentiefactoren en de reactie hierop van Apple kunnen hebben op het aankoopgedrag van bedrijven en consumenten; de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe producten en succesvolle technologische innovaties op de markt te brengen; de mate waarin Apple erin slaagt haar besturingssysteem nog verder te verbeteren; en de invloed op de bedrijfsresultaten van eventuele problemen met interne systemen en de systemen van leveranciers, aanbieders van infrastructuur en andere derde partijen als gevolg van de jaar 2000-problematiek. Meer informatie over factoren die mogelijk van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten is te vinden in de openbare stukken van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder Apple's Form 10-K voor het kwartaal dat werd afgesloten op 26 juni 1999 en Apple's Form 10-K voor het boekjaar 1999, dat eveneens zal worden gedeponeerd bij de SEC.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh en iMac zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Alle andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42
Nl-3981 AJ Bunnik