Rabobank Nederland

Ring!Rosa zoekt naar mogelijkheden aantrekken extra kapitaal

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

Ring!Rosa Products, actief op het gebied van ontwikkeling, productie en marketing van telecommunicatiesoftware, onderzoekt de mogelijkheden voor het aantrekken van extra kapitaal. Dit heeft financieel directeur J. Aalders van Ring!Rosa woensdag gezegd tijdens een toelichting op de jaarcijfers over 1998.

'We onderzoeken de mogelijkheden om extra financiering aan te trekken', aldus Aalders. In welke vorm en wanneer dit zal gaan plaatsvinden, kon Aalders nog niet zeggen.

Ring!Rosa had eind 1998 een kaspositie van NLG 12,28 miljoen, tegen NLG 1,1 miljoen een jaar eerder. Een groot deel hiervan is afkomstig van de opbrengst van de beursgang van de onderneming in juni vorig jaar. Daarnaast is een bedrag van NLG 3 miljoen verkregen middels een converteerbare lening die door CEO J. Bruggeman aan de onderneming verstrekt is, zo werd woensdag duidelijk.

'Bruggeman heeft de lening vertrekt om werkkapitaal voor de twee overnames te verschaffen zonder de financiele positie van Ring! te belasten', zo lichtte Aalders toe. Ring!Rosa kondigde woensdag de overnames aan van het Britse Open Technology Services UK en het Nederlandse Online Transaction Systems.

Exclusief de NLG 3 miljoen van de converteerbare lening heeft Ring!Rosa dus nog zo'n NLG 9 miljoen in kas als werkkapitaal. 'Dit moet ons helpen om dit jaar door te komen', aldus CEO Bruggeman woensdag. Het eventueel aan te trekken extra kapitaal zal niet gebruikt worden voor het doen van overnames, zo zei Bruggeman na afloop van de toelichting. 'Op dat gebied hebben we geen plannen.'

Financieel directeur Aalders stelde dat Ring!Rosa veel kapitaal nodig heeft omdat het bedrijf een sterke omzetgroei doormaakt. 'Dan loopt je debiteurenpost sterk op', aldus Aalders. Deze post bedroeg eind 1998 NLG 3,54 miljoen tegen NLG 0,7 miljoen een jaar eerder.

Deel: ' Ring!Rosa zoekt naar mogelijkheden aantrekken extra kapitaal '