Diemen, 1 september 1999

Treinen rookvrij?

De NS beraadt zich volgens de berichtgeving in diverse kranten op een rookverbod in treinen. Als deze plannen doorgaan, dan discrimineert deze geprivatiseerde monopolist op het Nederlandse spoorwegnet elke dag grote groepen reizigers en schaadt op grove manier hun belangen.

Jaren geleden is in de treinen al het aantal roken-coupé’s teruggebracht. Duizenden reizigers, die onderweg wel eens een rokertje willen opsteken en die daartoe netjes in het rookgedeelte van de trein gaan zitten kunnen straks - als de plannen doorgaan - nergens meer terecht. Je kunt als normaal mens straks niet meer met een krantje, croissantje en een rokertje tussendoor met de NS op pad naar je werk, zakenrelaties, familie, of vrienden. Dat is absurd.

Wat de NS wil is niet alleen betuttelend en buitengewoon klant onvriendelijk, maar ook onbeschoft tegenover de zich sociaal gedragende rokers die - net als hun niet-rokende medereizigers - voor hun duurbetaalde treinkaartje maar één ding willen: op tijd rijden met volledige service en comfort. Dát is het enige wat de NS-klant wil.

Stichting Rokers Belangen
Ton Wurtz