RPF

RPF en GPV op weg naar een nieuwe toekomst

themanummer van Afgestemd (nr. 3/99, juni 1999)

Er breken spannende tijden aan voor RPF en GPV. Er zal in Nederland een nieuwe politieke formatie gaan groeien die een herkenbaar christelijk geluid wil voortbrengen. Nu de achterbannen het licht op groen hebben gezet, gaan de besturen nadenken op welke manier de integratie van beide partijen vorm moet krijgen. Na een fase van zoeken en aftasten, breekt nu de tijd aan voor bezinning op de politieke betekenis van die nieuwe formatie. Hoe stellen we ons die politieke toekomst voor?

Het jongste nummer van Afgestemd staat bol van opinies, meningen en visies over deze toekomst, gegeven door partijgangers van GPV en RPF, maar ook door mensen die van buitenaf naar het proces kijken (journalisten, politieke wetenschappers, jongeren).

Corien Lambregtse geeft aan dat strijd, principes en hartstocht de kern moeten vormen van de stijl waarmee christenen politiek bedrijven. Theo Haasdijk legt de verkiezingsprogramma's van beide partijen naast elkaar en blikt vooruit naar een nieuw program. Vanuit zijn ervaring in Alphen aan den Rijn laat Klaas Tigelaar zien hoe twee verschillende culturen prima bij elkaar aansluiten en hij stelt nadrukkelijk dat de integratie van RPF en GPV vanuit de plaatselijke verenigingen moet beginnen. En wat voor uitstraling heeft de nieuwe partij/combinatie? Kor Dijkema en Menno Rasch geven aan hoe GPV/RPF een partij kan zijn waar werfkracht naar uitgaat. Zowel door de wijze van optreden als door de zorgvuldige keuze van politieke thema's waar je je mee profileert, kun je de betrokkenheid van christenen bij de maatschappij laten zien.

Verder bevat dit nummer interviews en columns, nieuwsbrief nr. 3 van het Centrum voor Lokaal Bestuur en een boekenhoek.

Volledige inhoud Afgestemd 3/99

Tien stellingen ter introductie Roel Kuiper

Columns van Gerard Vroegindeweij, Marcel ten Hooven, Gerard van Dieren

Kroniek: Het geheim van een goed huwelijk Willem Nuis

Interviews met Teusjan Vlot, Paul Blokhuis, Gerdien Rots, Andreas Kinneging

De plaats van kleine partijen in het politieke spectrum Nadine de Roode

De stijl van christelijke politiek Corien Lambregtse

Nieuwsbrief CLB nr. 3

Op vaste grond en recht uit het hart Theo Haasdijk

Integratie RPF en GPV vraagt om een nieuwe organisatiecultuur Klaas Tigelaar

De werfkracht van de partij van de toekomst Kor Dijkema en Menno Rasch

Een geschiedenis van afscheiding en vereniging

Roel Freeke

Integratie als vernieuwing (Over fusieproces GroenLinks) Jan Ophoff

Een wanhopig dilemma (Lessen uit de wording van het CDA) Roel Freeke

Profiel van een wetenschappelijk bureau van GPV en RPF Rienk Janssens

Boekenhoek

Enquêtecommissie vliegramp Bijlmermeer (1999) Een beladen vlucht. Eindrapport Bijlmerenquête

Ed van Thijn e.a. (1998) De sorry-democratie

Dr. Ir. E. Schuurman (1998) Geloven in wetenschap en techniek. Hoop voor de toekomst

Afgestemd is voor fl 6,00 (excl. porto) verkrijgbaar bij het Wetenschappelijk Studiecentrum (telefoon: 0341-254344; e-mail: wsc@rpf.nl)

Voor meer informatie en aanmelding kunt u bellen met Minke Knibbe (0341-254344) of even een bericht sturen naar wsc@rpf.nl.

Deel: ' RPF en GPV op weg naar een nieuwe toekomst '