Vereniging FME-CWM

Hannover, 24 april 1999

RUCO B.V. in Valkenswaard wint de GPI Plaatwerkprijs 1999

Het bedrijf RUCO Metaalindustrie Nederland B.V. te Valkenswaard, heeft de GPI Plaatwerkprijs 1999 gewonnen. RUCO kreeg de prijs voor de ontwikkeling en productie van de fraaie VIP incheckbalies voor Cathay Pacific op het vliegveld van Hong Kong. De jury kende het bedrijf de prijs toe omdat, dunne plaat is hier niet alleen functioneel maar ook esthetisch verantwoord is toegepast. RUCO toont met dit project aan dat de Nederlandse plaatwerkindustrie goede kansen heeft op de internationale markt.

Staatssecretaris G. Ybema van het ministerie van Economische Zaken reikte de prijs uit tijdens zijn bezoek aan de Hannover Messe op 24 april jongstleden.

Precision Sheet Metal B.V. te Hengelo, kreeg de tweede prijs voor hun aandrijfunitframe in kranten/tijdschriften automaten.

Bij de inzending van PSM viel vooral de toegepaste technologie op; eerst de plaatuitslag bewerken en daarna pas zetten. Verder scoorden de aanzienlijke kostenreductie (circa 50%), beperking van het aantal onderdelen, van 13 naar 4 en de integratie van functies door het weloverwogen toepassen van dunne plaat. Er is blijk gegeven van een intensief contact met de opdrachtgever en het engineeringbureau waarbij de specifieke kennis van PSM is gebruikt om het productontwerp te verbeteren.

De derde prijs werd uitgereikt aan THAVO Metaalindustrie B.V. in Best. Dit bedrijf maakt onder andere plaatwerk in ovens voor bedrijfskeukens.

Als gevolg van elektronische gegevensuitwisseling met de opdrachtgever is de doorlooptijd van het project gunstig beïnvloed. In het vernieuwde ontwerp van de oven zijn door het inbrengen van kennis door THAVO vele verbeteringen gerealiseerd zoals: eenvoudige de- en montage, verhoogde stijfheid en verbetering van functionele eigenschappen. Verder is de kostprijs met circa 10% gereduceerd.

Alle drie de prijswinnaars hebben getoond dat zij door vanaf het ontwikkelingstraject met de uitbesteder mee te denken, meerwaarde in het product hebben gerealiseerd, zowel voor de uitbesteder als voor zichzelf.
De jury bestond uit de heren:

J. van Houts, DAF Trucks N.V.

H. Janssen, Indes Industrial Design & Engineering (Hengelo)

A. de Jong, Philips Medical Systems Nederland

J. Meijer, Universiteit Twente

H.L.M. Raaijmakers, Hogeschool Utrecht (voorzitter)

De GPI Plaatwerkprijs 1999 is een initiatief van de Groep Plaatverwerkende Industrie, een sector van de Nederlandse Vereniging Algemene Toelevering (NEVAT). Met deze prijs wil de NEVAT hoge kwaliteit van Nederlandse plaatwerkindustrie zichtbaar maken aan alle marktpartijen in binnen- en buitenland. De NEVAT is een brancheorganisatie van de Vereniging FME-CWM.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail com@fme.nl

Deel: ' RUCO in Valkenswaard wint GPI Plaatwerkprijs 1999 '