Ruim 2 mln Nederlandse autobezitters ergeren zich aan auto-onderhoud

Amsterdam, 20130312 -- Nederlandse autobezitters ergeren zich het meest aan ‘extra kosten of teveel betalen voor een beurt of reparatie’. Liefst 65% van alle ergerende autobezitters, zo blijkt uit recent onderzoek onder 1.000 Nederlandse autobezitters uitgevoerd door onderzoeksbureau Tangram, in opdracht van Carsom.nl.

Het onderzoek laat zien dat ‘extra kosten of teveel betalen voor een beurt of reparatie’ (65%) de nummer 1 ergernis is van Nederlandse autobezitters op het gebied van auto-onderhoud. Op nummer 2 staat het ‘niet bellen en overleggen bij meerwerk’ (32%) en op nummer 3 ‘het gebrek aan kennis’ waardoor de autobezitter de garage wel moet vertrouwen (29%).

Top 5 auto-onderhoud ergernissen
  1. Extra kosten of teveel betalen voor een beurt of reparatie (65%).
  2. Garages die niet bellen voor extra werkzaamheden (en kosten) maar het gewoon uitvoeren (32%).
  3. Het gevoel dat ik onwetend ben en maar moet afgaan op wat de garage zegt (29%).
  4. Garages die niet of onvoldoende uitleggen wat ze hebben gedaan en welke kosten daar voor staan (24%).
  5. Geen vervangend vervoer krijgen (20%).
De meerderheid van de Nederlandse autobezitters (60%) geeft bovendien aan ‘niet in staat te zijn goed te beoordelen of de garage goed werk levert en een eerlijke prijs rekent’.

Tijd voor meer helderheid en minder ergernis

Een jong en gedreven team van auto- en internetexperts wil met de nieuwe en onafhankelijke website Carsom.nl auto-onderhoud transparant en makkelijk maken, en de (onnodige) ergernis van autobezitters minimaliseren. Raffi Aykaz, verantwoordelijk voor Carsom.nl: “In veel branches zijn door de komst van internet producten en diensten transparanter en eenvoudiger geworden. Dat gaat nu ook gebeuren voor auto-onderhoud. Door de kennisachterstand van autobezitters ervaren zij vaak onduidelijkheid en ergernis in het proces van auto-onderhoud. Hierdoor verloopt het contact tussen garages en autobezitters onnodig stroef. Met Carsom.nl willen wij de brug slaan. Wij geloven dat het proces makkelijker kan en minder vaak tot ergernissen zou moeten leiden. Met Carsom.nl hopen wij een win-win situatie te kunnen creëren voor autobezitter en autobedrijf”.

Over Carsom.nl

Op Carsom.nl kunnen autobezitters zien welke onderhoudsbeurten en reparaties ze - volgens de richtlijnen van autofabrikanten - kunnen verwachten in de komende jaren. Garages werken al jaren met deze informatie en Carsom.nl maakt dit voor het eerst inzichtelijk voor Nederlandse autobezitters. Bovendien geeft Carsom.nl bezoekers inzicht in de werkzaamheden en verwachte kosten van een onderhoudsbeurt of reparatie en kunnen ze gratis offertes opvragen bij erkende garages in de buurt.

Noot voor redacties:

- EINDE PERSBERICHT –