BOVAG

Bron: Persberichten
Datum: 12-9-2001

Ruim 20 % autobezitters goedkoper uit met deel- of huurauto

Meer dan een op de vijf autobezitters kunnen zich geld besparen door hun eigen auto de deur uit te doen en gebruik te gaan maken van een huurauto of zich te abonneren op een van de deelautosystemen in ons land. Dit is vandaag bekend gemaakt, door de BOVAG afdeling Autoverhuur ledenassociatie (AVL), tijdens een overleg van de Vaste Kamer Commissie voor Verkeer en Waterstaat met een aantal organisaties en bedrijven die zich met het fenomeen deelauto bezighouden, waaronder BOVAG.

BOVAG-AVL heeft uitgerekend dat tot zo'n 7000 km autorijden per jaar een huur- of deelauto goedkoper is dan het in het bezit hebben en rijden van een eigen auto. Ruim 20 % van de 6,3 miljoen personenauto's rijdt, blijkens een CBS-statistiek, zelfs niet meer dan 6000 km per jaar.

Het voordeel ontstaat doordat voor een huur- of deelauto vrijwel alleen maar per kilometer moet worden betaald. Vaste lasten, zoals afschrijving motorrijtuigenbelasting en verzekering zijn hierin opgenomen. De kosten voor het beschikken over zo'n auto zijn dus maximaal variabel gemaakt. Voor een eigen auto moeten deze vaste lasten ook worden betaald, maar kunnen over een veel kleiner aantal kilometers worden uitgesmeerd. Een huur- of deelauto rijdt per jaar gemiddeld 2,5 zoveel kilometers als een eigen auto.

De organisaties en autoverhuurbedrijven maken zich sterk voor een Nationaal Stimuleringsprogramma gedeeld autobezit. Door het fiscaal stimuleren van de deel- of huurauto kan deze nog aantrekkelijker worden gemaakt. Zo zou bijvoorbeeld een nieuwe aftrekpost voor de inkomstenbelasting kunnen worden gecreëerd bij aantoonbaar structureel gebruik van een deel- of huurauto of deze auto's kunnen worden vrijgesteld van de belasting personenauto's en motorrijwielen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting.

Deel: ' Ruim 20 % autobezitters goedkoper uit met deel- of huurauto '