TuinbouwNet

Ruim veertig procent van de tuinbezitsters wroet graag in de grond

Meer dan veertig procent van de tuinbezitsters in ons land ziet tuinieren als een echte hobby. Vijfendertig procent pakt de schoffel ook met alle plezier, terwijl zeventien procent zichzelf omschrijft als tuinier tegen wil en dank. Zes procent van de tuinbezitsters besteedt het werk uit. Dit blijkt uit een recent onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) onder een groep van zeshonderd Nederlandse vrouwen met een tuin.

Het productschap heeft het onderzoek speciaal op vrouwen gericht omdat zij meestal bepalen wat er voor de tuin gekocht wordt. Uit het onderzoek kwam naar voren dat een goede verzorgde tuin voor 88 procent van de ondervraagden belangrijk is. Ook vinden vrijwel alle vrouwen dat de tuin gemakkelijk te onderhouden moet zijn.

Verder weet bijna negentig procent van de ondervraagden dat er tuinplanten zijn die in het najaar bloeien. Ze vinden ook dat het najaar een goede tijd is om tuinplanten te verpoten of te planten. Met de kennis van de vrouwen over de tuin in het najaar zit het wel goed. Desondanks haalde slechts vijftien procent van de ondervraagde vrouwen in het najaar van 1998 ook daadwerkelijk tuinplanten in huis.

Verder blijkt uit het onderzoek dat tweederde van de geënquêteerde vrouwen nooit klachten heeft over meerjarige tuinplanten. Dertig procent heeft weleens een klacht. Hierbij gaat het vooral om het niet aanslaan van een plant of een vroegtijdige dood. Zeventien procent van de klaagsters zegt dat er niets gedaan is met de klacht.

De ideeën voor de tuin halen de tuinbezitsters vooral uit tijdschriften en bij de verkooppunten van planten. Het tuincentrum is veruit het belangrijkste aankoopkanaal voor planten en andere tuinbenodigdheden. Van de ondervraagden koopt tachtig procent z'n meerjarige tuinplanten bij een tuincentrum. Daarnaast zegt bijna zestig procent dat ze in het voorjaar van 1998 zogenoemde dode materialen (gereedschap, potten, tuinstoelen, verlichting etc..) hebben aangeschaft.

Ruim vijfentachtig procent van de respondenten geeft aan dat ze meerjarige tuinplanten kopen. Verder blijkt uit het onderzoek dat eenderde van de ondervraagde vrouwen wel eens planten cadeau krijgt, terwijl 27 procent zelf stekt, kweekt of zaait.

In het onderzoek werd ook nog een vraag meegenomen of de Nederlandse vrouw het op prijs stelt dat sommige tuincentra in oktober al kerstartikelen uitstallen. Iets meer dan zeventig procent van de geënquêteerde vrouwen vindt dit niet plezierig. Negentien procent stelt het wel op prijs dat er al kerstspullen te koop zijn in de eerste week van oktober. Negen procent had geen mening.

Deel: ' Ruim 40% van de tuinbezitsters wroet graag in de grond '