Ingezonden persbericht

Op 17 en 18 mei organiseert de WSV Flevomare vanuit Marina Muiderzand de 4e

Almere Regatta. Er wordt gevaren in de klassen: ORC, Melges 24, J22, J80 en X-79 en wel op 2 wedstrijdbanen op het Markermeer voor de kust van Almere.

De Almere Regatta 2014 wordt mede mogelijk gemaakt door subsidies Almere City Marketing en de Provincie Flevoland

Ruim 50 boten bij de 4e Almere Regatta

Met ruim 50 inschrijvingen, terwijl de inschrijving nog niet is afgesloten, gaat de 4e Almere Regatta a.s. zaterdag om 10.00 uur van start. Elke dag worden er 4 wedstrijden gevaren. De weersvooruitzichten zijn goed. Hard zal het naar alle waarschijnlijkheid niet waaien. Dit maakt dat zeilers zeer attent moeten blijven om alle windvlagen goed te benutten. Dit levert veelal zeer interessante wedstrijden op.

Kanshebbers
ORC klassen
In de ORC-1 met 9 inschrijvingen lijkt de winnaar van vorig jaar Soulmate van Leon Westhoeve wederom kandidaat voor de eindzege. Kansen op de overwinning zijn er zeker ook voor de Who's Next van Boudewijn Ploos van Amstel. Na 3 jaar aan de wal als initiatiefnemer en organisator van de Almere Regatta gaat de schipper nu zelf weer mee het water op.

Met 12 inschrijvingen is de ORC-2 de grootste klasse. Favorieten lijken de nrs. 1 en 2 van het Nederlands Kampioenschap 2013 Redan (Hein van Schaik), en X-posure (Henk Huisman). Wellicht kunnen De Ruimte (Hendrik Jan Molenaar), Squiffy en Exxelence Hodspur voor verrassingen zorgen.

De White Hawk van Flevomare-lid Sybout Hiemstra is de te kloppen boot in de ORC-3/4. Hij moet het opnemen tegen 10 concurrenten van wie Schaap Shipcare (Dirk Jan Verdoorn) de gevaarlijkste lijkt.

Eenheidsklassen
De wedstrijdleiding is zich nog aan het beraden om een aantal klassen te combineren. Dit is het gevolg van wat lagere aantallen inschrijvingen. Door te combineren kunnen de boten toch nog interessante wedstrijden gaan varen. De J80 kent met 9 inschrijvingen een mooi veld, waar het moeilijk is een winnaar te voorspellen. Wanneer Melges, J22 en X79 gecombineerd gaan varen is daar een veld van 11 boten actief. Ook hier is het koffiedik kijken om een mogelijke winnaar te voorspellen.

Prijsuitreiking
Na afloop van de wedstrijden op zaterdag zal gedeputeerde Jaap Lodders de dagprijzen uitreiken. Op zondagmiddag wordt het evenement afgesloten met de uitreiking van de overall prijzen.

Watersportweekend
De Almere Regatta is onderdeel van het Watersport Weekend van Marina Muiderzand. Zowel voor volwassenen als kinderen kunnen het weekend kennis maken met de haven, haar bedrijven en meevaren op voormalig Stoomschip Succes.Bekijk HIER het programma.

Deel: ' Ruim 50 boten bij de 4e Almere Regatta '