Ingezonden persbericht

Ruim honderd deelnemers hebben zich al ingeschreven voor 15e NK Bonaken

Leimuiden - De voorinschrijving van het 15e Nederlands Kampioenschhap Bonaken verloop voorspoedig. Inmiddels hebben ruim honderd deelnemers zich ingeschreven. ,,En de teller loopt nog steeds door,'' zegt voorzitter Wim Buskermolen van de Stichting Bonaken Nederland, de organisator van het NK. Inschrijven kan tot zaterdag 13.00 uur via www.bonaken.nl of via de inschrijftafel bij het evenement.

Waneer, waar en waarom

Het 15e Nederlands Kampioenschap Bonaken wordt op zaterdag 1 november om 13.00 uur in het Zuid-Hollandse Leimuiden gehouden. De inschrijving is inmiddels geopend. Evenals de voorgaande edities is Partycentrum Keijzer aan de Dorpsstraat 30 in Leimuiden het strijdtoneel voor het kaartfestijn. Keijzer is sinds 1850 het Mekka van de Bonakensport in Holland. De organisatie rekent op ruim 150 deelnemers. De deelnemers strijden allemaal voor de nationale titel en de bijbehorende trofee plus medaille, een geldprijs, het Wilhelmus en een kistje vers gerookte paling; beschikbaar gesteld door hoofdsponsor G. Eveleens.

Deelname vrouwen stimuleren

Op de erelijst van het Nederlands Kampioenschap Bonaken staan de namen van louter mannen: 14 mannen uit Baarn, Alphen aan den Rijn, Ter Aar, Hazerswoude-Rijndijk, Leimuiden en Roelofarendsveen. De afgelopen jaren bereikten wel degelijk vrouwelijke deelnemers de finaleronde, maar nog nooit wist een vrouw het NK Bonaken te winnen. In 2011 en 2012 werd Jolanda van de Geer uit Voorhout tweede, verder kwam een vrouw nooit.

Om vrouwelijk succes een impuls te geven en de Bonaaksport daarmee nog volwassener te maken, kan de vrouwelijke winnares van het aanstaande NK Bonaken (zaterdag 1 november) dit jaar een weekeinde Parijs voor twee personen ter waarde van 500 euro winnen. Ook voor mannelijke deelnemers lonkt een extraatje. Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het Nederlands Kampioenschap is de geldprijs voor de mannelijke winnaar van de finale verhoogd tot 250 euro.

Wat is Bonaken

Bonaken is een uniek spel. Overal in Nederland zijn de regels anders. Zo wordt op de begane grond van Café Keijzer op de Leimuidense wijze gebonaakt, terwijl op de eerste verdieping (op de biljartzolder) op zijn Rijnsaterwouds wordt gebonaakt. Niet onbelangrijk om te weten hoeveel punten er dan boven een zwabber uitgaan. In Utrecht kun je weer een knorrel bieden, in Katwijk kan een deelnemer uit de wind worden gehouden. In Vriezenveen is het allemaal weer anders. Daar werken ze met termen als een 'boompje' of een 'dubbel boompje', 'op water zitten' en 'elke slag die je bekt moet je halen'.

Om aan het NK mee te mogen doen, moeten ze die regels overboord zetten en Bonaken volgens de richtlijnen/spelregels die te vinden zijn op de site www.bonaken.nl In Baarn weten ze dat al veel langer. Een paar jaar geleden ontdekte een fanatieke groep Bonakers uit Baarn het NK. In Café Prins Hendrik gingen de spelregels in de prullenbak en kaarten ze sindsdien volgens de officiële nationale regels.

Stichting Bonaken Nederland

Sinds 2000 is de organisatie van het NK in handen van de Stichting Bonaken Nederland. De stichting richt zich op de bevordering van de Bonakensport en exploiteert de website www.bonaken.nl.

Deel: ' Ruim honderd deelnemers ingeschreven voor 15e NK Bonaken '