Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Nummer 34, d.d. 18 juni 1999

Rundvlees onder Boeuf d'Or erkent voor volledig traject

Rundvlees onder de naam Boeuf d'Or is het eerste rundvleesproduct in Nederland, dat bij de slagerij voorzien mag worden van een etiket, dat aangeeft waar de dieren zijn geboren, waar ze zijn gehouden en waar geslacht. PVE-voorzitter Tazelaar heeft die erkenning vrijdag 18 juni uitgereikt aan uitsnijderij Poel en Kamps in het Groningse Leek. Boeuf d'Or voldoet hiermee aan de nieuwe Europese eisen voor etikettering van rundvlees.

Boeuf d'Or rundvlees wordt geproduceerd door een samenwerkingsverband van uitsnijderij Poel & Kamps in Leek, het Betuws Kalvercentrum (BKC) in Echteld en ruim 30 geselecteerde vleesstierenhouders verspreid over heel Nederland. Het vlees wordt verkocht door slagers en supermarkten in Noord- en Oost-Nederland.

De stieren worden gehouden volgens de regeling IKB Rund en enkele aanvullende voorwaarden.
Inmiddels worden er zo’n 2.500 slachtrijpe stieren per jaar geleverd. Het Boeuf d’Or-label zal worden gebruikt voor de promotie richting consument.

Garanties

Oorspronkelijk is het Boeuf d'Or-project opgezet om naast IKB-varkensvlees ook rundvlees uit een gesloten keten te verkopen. Zo kunnen garanties worden gegeven op het gebied van voeding, huisvesting en het gebruik van medicijnen bij de dieren. Verder was er volgens initiatiefnemer Jan Poel behoefte aan een constante aanvoer van kwaliteitsrundvlees.

Herkomst

Het is de eerste keer dat een erkenning wordt afgegeven voor een claim die het land van geboorte, mesting en slachting op consumentenniveau aangeeft.

Vanaf 1 januari 2000 geldt de Europese verplichting om op al het vers en bevroren rundvlees het land van herkomst te vermelden.

Voor nadere informatie: afdeling Communicatie, tel. (070) 340 92 72

Deel: ' Rundvlees onder Boeuf d'Or erkend voor volledig traject '